24-timmars underhållning med musik, podcasts och video.

När Spotify på onsdagseftermiddagen svensk tid höll en presskonferens omgärdad av hemlighetsmakeri direkt från New York, fick vi se grundaren och VD:n Daniel Ek ta flera steg in i framtiden med utvecklat koncept för sitt hjärtebarn sedan åtta år tillbaka. Spekulationer på förhand gjorde gällande att Spotify med denna presentation skulle introducera “streaming content” till sin tjänst, något som också bekräftades i samklang med ett par andra nyheter kring musiktjänsten.

Det “nya Spotify” kretsar enligt Daniel Ek kring lyssnaren och dennes behov och har därför byggt upp en tjänst anpassad till detta. De tre huvudpunkterna var således
anpassade spellistor i ett modifierat format, poddcasts/tvoddar och TV/film/video-material samt en ny lösning vad gäller löpning och musiken i dina lurar. Daniel Ek sade vid presskonferensen i New York:

”Idag ger vi dig en djupare och mer omfattande Spotify-upplevelse. Vi vill att Spotify ska bli som ett soundtrack till ditt liv genom att erbjuda en mer omfattande värld av underhållning, med en fantastisk blandning av den bästa musiken, podcasts och video som levereras direkt till dig, under hela dagen. Detta är bara början”.

Den stora nyheten med det nya Spotify är utan tvekan den TV/video-satsning där man lyckats knyta samarbeten med en lång rad partners. Vad gäller svenska aktörer kommer bland annat med TV-lösningar som Aftonbladet TV, Expressen TV, SBS Discovery, Sveriges Radio och däribland en lång rad populära podcasts.

På den utländska sidan är listan över innehåll för video/streaming minst sagt omfattande och fler kommer tillkomma framöver:

Vice Media: Vice News; Viacom Int’l: Comedy Central, MTV; BBC: Top Gear, BBC Earth, BBC News, BBC Worldwide Radio (Podcast) & Audio News; TED: TED has created custom playlists of their popular Talks for Spotify, tailored especially for our new Now experience; Condé Nast: GQ, Wired, Vogue; Nerdist / Legendary Films & Digital Networks: Chris Hardwick The Nerdist Podcast, Nerdist News; Slate: Culture Gabfest; CBS Radio: talk radio; Epic TV: here you’ll find the best, original, extreme sports, featuring surfing, climbing, wingsuit, BASE, mountain biking, adventure sports etc; TWIT: This Week in Tech; Blucora Media: How Stuff Works, Stuff You Should Know, Stuff to Blow Your Mind; Elite Daily: Insights, 5 Stages, Generation Why; Tastemade: food, drink, travel for Millennials; PRX: 99% Invisible Podcast, The Moth Podcast; I am Rapaport: Actor/Director Michael Rapaport shares his strong, funny & offensive points of view on life, sports, music, film & everything in between; Harper Collins; American Public Media: Marketplace radio show, The Splendid Table radio show.

Spotify kommer initialt producera eget innehåll för video streaming med “Dance Move of the Day” med Amy Poehler till speciellt framtagna inslag från artister som Icona Pop, Jungle och Tyler, the Creator.

Den nya “Just Nu”-upplevelsen kommer att börjas rulla ut från och med idag till iPhone-användare i USA, UK, Tyskland och Sverige – fler marknader och plattformar följer inom kort.

Kingsize fanns på plats under presskonferensen som livestreamades från New York. På slutet av presskonferensen framträdde ingen mindre än D’Angelo med Questlove i The Roots samt Pino Palladino:

D'Angelo uppträder med exklusivt material för Spotify live! #dangelo #nextgenerationspotify

Ett filmklipp publicerat av Kingsize Magazine (@kingsizemag)