Jay-Z är exekutiv producent för NBA 2K13, hur märks det?

Av: Alexander Kihlström (Celtics) och Emil Sandgren Strada (Lakers)

Emil: Hela spelets introfilm är mer eller mindre en hyllning till Jay-Z, varvat med lite småklipp från spelsekvenser. Jag tror vi räknade till hela fem Jay-Z features och även fem Kanye-features på spelets soundtrack. Blir lite trött på “Run this Town” efter några timmar. Stort ego på Jay-Z men kan man klandra honom?
Alexander: Precis, Jay-Z märks hela tiden i spelet i princip. Oavsett om det är i menyerna eller på matcherna. Men som sagt, vem kan klandra honom? Har man möjligheten att promota sig själv på det sättet så är det nog få som passar på det. Extra kul är det när man möter Jay-Zs Brooklyn Nets och det börjar med en lång introfilm/Jay-Z film för att kommentatorerna sen pratar om ”the importance of Jay-Z for Brooklyn!” osv!

Vilka är höjdpunkterna i NBA2K13?
E: Alltså. När det gäller alternativen för vilka moves och spelsystem man kan göra så är NBA 2K13 oöverträffat. Det gäller bara att lära sig kontrollen vilket kräver några spelpass. En annan riktigt nice feature är att man kan spela med lagen som var i högform ett visst år. Du har allt från Boston Celtics med Bill Russell på 60-talet till Philly med Dr. Jay på 70-talet till Larry Bird & Magic Johnson på 80-talet och sedan självklart Bulls och Jordan från 95-96. Godis!
A: Spelkänslan är riktigt skön. För som har spelat/spelar basket så kände man verkligen hur de har lyckats göra det realistiskt och korrekt. De där movesen som du själv önskar att du kunde göra på match/träning kan du istället göra här, det är väl så nära man kan komma att dunka på Metta World Peace…
Hur är grafiken?
E: Spelarna rör sig lite klumpigt ibland, men samtidigt har spelarna en större variation i HUR de rör sig och även de typiska gesterna för olika spelare har blivit flera och bättre. Dunkarna är riktigt snygga, det känns som att man dunkar själv. Det är roligt att dribbla för att spin-moves och crossovers ser riktigt fint ut. Testade att filma och då ser det 100% verkligt ut.
A: Det är riktigt snyggt överlag, även om det inte på något sätt är revolutionerande. Många sportspel har kommit väldigt långt i grafiken och det tar nog ett tag innan vi får se någon drastisk förbättring där. Inför detta spel har de jobbat lite extra med ansikten men vissa spelare blir nästan lite överarbetade och blir snarare mindre lika originalet. Men det gäller långt ifrån alla.
Hur enkelt är det att navigera sig fram till olika inställningar/spelalternativ på 2K13?
E: Förvånansvärt virrigt enligt mig och dessutom är det lite rörigt fördelat med olika händelser på skärmen. Spelets enda stora brist. Tar lite tid att komma in i.
A: Oerhört svårt att förstå hur allt är uppbyggt. Ett typexempel: när du spelar i karriärläget kan du ”skip to next game” (nästa match) eller ”skip to next key game” (nästa match mot rival t.ex.), där man har placerat key game först vilket gör att man lätt trycker fel. Ett banalt exempel kan tyckas, men det är bara en av många saker man stör sig på i menyerna och alternativen som finns. Man ska inte behöva googla hur man gör vissa saker, som att byta namn på ens karaktär t.ex.
Hur är spelkontrollen?
E: Jag tyckte det var näst intill omöjligt att blocka och ibland var det ruskigt svårt att gå upp för dunk, trots att fyrkant ska vara skott/dunkknappen. Det tar defintivt tid att lära sig moves och på PS3 använder man i stort hela kontrollen så det är inget för nybörjare. Men sen så!
A: Svår, svår svår… Om man jämför med andra sportspel som FIFA-serien eller NHL-serien så känns de betydligt enklare. Du KAN spela med enbart knapparna på kontrollen här, men det är tänkt att du ska använda spaken så mycket som möjligt – i kombination med knapparna. För att lära sig alla kombinationer och exakt när man ska trycka, släppa, etc. tar tid… Kanske lite för lång tid.
Vilka överraskningar bjuder NBA 2K13 på?
E: Bänkspelarna är riktigt duktiga, inte mycket sämre än startfemmorna. Kändislaget också, Justin Bieber har en jumper som är liite väl bra. Inramningen på matcherna är riktigt bra. Kommentatorerna är träffsäkrare än någonsin i sina analyser, thank god.
A: Just kommentatorerna är näst intill perfekta tycker jag. All övrigt ljud (förutom att höra ”Run this town” alldeles för många gånger) är också riktigt bra, man känner sig verkligen som en del av matchen. Jag uppskattade också hur detaljerat vissa rörelser är. Det finns hundratals(!) olika skottekniker hos stjärnorna i spelet och det känns verkligen som att 2kSports har studerat NBAs alla spelare i detalj!
Hur smooth är Kobe Bryants jumpshots?
E: Extremt smooth. Jag kände att bollen skulle gå i redan före jag sköt och Kobes rörelser är lika majestätiska i spelet som på riktigt.
Hur svårt är det att stoppa Rajon Rondo och Celtics passningsspel?
A: Det borde kanske Emil svara på men när jag fattade att Rondo var precis som i verkligheten så var det bara att utnyttja hans starka sidor (assists, steals) vilket gjorde laget stundtals ostoppbara… Grymt!
Hur bra är Dreamteam-92?
E: Ruskigt bra och högst rankat på hela spelet. Magic Johnson leverar helt sjuka studspassar som Jordan, Drexler eller vem du vill dunkar i på beställning. Alla har sina signaturmoves.
A: Precis som man minns laget när man var liten kid och såg dom på TV. Det är förmodligen världens bästa landslag någonsin, oavsett idrott – det märks också i spelet!