När Parham släppte “Pojk” för två år sedan befäste han sig omedelbart som en av Sveriges främsta berättare. ”Hemma här” är delvis en fortsättning på debuten och delvis en övergång till nästa kapitel, från historier om livet fram till idag till att sätta ord på reflektioner och tankar kring sin egen och andras nutid. Med ett större självförtroende tar Parham ut svängarna både vad gäller melodier och tematik utan att tumma en centimeter på innehållet.

Där debutalbumet präglades av ett mer traditionellt hiphopsound har uppföljaren fått en uppdaterad och modernare ljudbild. Det märks att Parham har influerats av rappare som Mwuana och resultatet skulle kunna beskrivas som en hybrid mellan ”Pojk” och ”3: Nibla”, där just Nibla är den sammankopplande länken. Singlarna ”Gården” och ”Sådan far, sådan son” följer det nostalgiska spåret från tidigare, medan klassiska ämnen som pengajakt i ”Vasa” och rättmätig skrytrap i ”Spela över” behandlas som fräscha injektioner: ”Bäst i Sverige folk sover på saken, om man inte snackar droger och vapen/men om jag snacka’ droger och vapen, skulle kids haffa droger och vapen, faan”.

Tack vare sin unika berättarteknik och smått otroliga förmåga att navigera mellan olika flows och tekniska knep, lyckas Parham behålla det som gör honom till en så tilltalande artist. För det ska sägas att även om han framförallt blivit erkänd som en duktig textförfattare så är Parham också en av de skickligaste rapparna vi har i Sverige. Och om kvaliteten på ”Pojk” på många sätt kom som en överraskning cementeras han här som en av de mest självklara rösterna i hiphop-genren.

Bästa låt: ”Vasa”. Inte lika sexigt som ”Annie Lööf” men nu kan vi lägga till ännu ett slangord för pengar.

Bästa produktion: ”Eller hur” (Nibla). En av genrens mest underskattade producenter.

Tänkvärd text: ”Sådan far, sådan son”. Gripande skildring av en frånvarande pappa och dess konsekvenser: ”Vill slita ut mina ögon för dom påminner om dina, svårt att föreställa mig hur mycket du fått henne att lida”

// Malkolm Landréus