När videon till ”Intro” plötsligt dök upp på YouTube sommaren 2014 steg spänningen kring Cherrie och hennes musik. Två år senare har hon medverkat på flera av den senaste tidens mest framträdande låtar; ”Höru mej bae (remix)”, ”Ingen annan rör mig som du”, ”Tabanja” och senaste singeln ”Aldrig igen (må sådär)” med brittiska stjärnskottet Stormzy. Någonstans här övergick spänning till förväntan – en förväntan som både tangeras och överträffas på debutalbumet.

”Sherihan” är inte bara stark som musikalisk slutprodukt utan också i sina berättelser. Från att inse sitt värde och gå vidare från ett förhållande till att handskas med falska vänner. Saker som är så enkla men samtidigt så svåra. Saker som alla kan relatera till. Cherries styrka ligger inte främst i hennes röst, utan i hennes förmåga att förmedla sina känslor i ett narrativ som hittills varit främmande för genren.

Cherrie har blivit jämförd med Seinabo Sey, men deras tilltal skiljer sig betydligt. Där Seinabo Sey fungerar som ett ansikte utåt fungerar Cherrie som rösten inifrån. En röst som berättar om Sverige, till Sverige. Hennes historier berättas på ett sätt som är så bräckligt och autentiskt att varje ord blir en del av den målande helheten och på pappret primitiva refränger blir vackra segment. Hon har gjort det som Beyoncé lyckats med på ”Lemonade”, nämligen att lyfta fram texterna i en genre som ofta präglas av klichéer och pubertal O.C.-dramatik.

Albumet kommer också i en tid då den amerikanska r&b-scenen har fått ett starkt uppsving, vilket blev extra tydligt i fjol. Tydligt inspirerad av densamma, har Leslie Tay och Amr Badr skapat ett enhetligt och modernt r&b-sound. Ett sound som Cherrie utnyttjar ypperligt med sitt starka textförfattande. I Sverige fyller hon ett efterlängtat och långvarigt tomrum som Fre lämnat efter sig – och hon gör det på ett sätt som framtida aspiranter kommer behöva anpassa sig efter.

Bästa låt: ”Sherihan”

Bästa produktion: “Sherihan” (David Landolf & Amr Badr)

Bästa gästinhopp: Stormzy på “Aldrig Igen (må sådär)” (vars vokaler dock saknas på recensionsexemplaret av albumet?)