Av Malkolm Landréus.

Efter hyllade debuten med EP:n ”Slö och Slängd” från ifjol återvänder nu den Malmö-baserade gruppen Trappmusik med deras första fullängdare ”Lever livet”. Skivan släpps genom den amerikanska etiketten Slow Motion Soundz, som bl.a. gett ut musik från superstjärnan T.I., där ”Lever livet” blir deras första internationella projekt. Precis som på EP:n präglas ljudbilden av ett eskapistiskt sound med utgångspunkt i den knarkpräglade bilåkarkulturen som de amerikanska sydstaterna ofta förknippas med. Likt förgrundsfigurerna inom trap-genren, akter som UGK och Three 6 Mafia, använder man sig nästan uteslutande av en gungande långsam bas och kraftigt nedpitchade röster. Men till skillnad från deras amerikanska motsvarigheter handlar deras musik inte kategoriskt om droghandel och hård gatuestetik, utan om alldagliga problem, frågeställningar och nöjen. Något annat kanske man inte heller kan förvänta sig av tre killar med rap-aliasen Trappadon, Tub von Trapp och Banken.

Redan när första låten ”Ta en dag” drar igång finner jag mig själv sneglandes mot garaget och känna saker för E4:an som jag aldrig trodde jag skulle känna. Att uttalat göra musik för att åka bil kan tyckas trivialt, men tvärtom är det något man sugs in i vare sig man vill eller ej. Till högklassiga beats av rappande producenten Banken, eller Aggy som han också kallas, visar de en kollektiv förståelse för musikformens utförande i form av tempo och låtuppbyggnad. Det ska sägas att ”trapmusic” inte är den lättaste typen av musik att översätta till svenska, men Trappmusik gör det på ett sätt som saknar motstycke på den svenska hiphopscenen.

Förutom en tung basslinga och drömsk ljudbild finns det också glimtar av minnesvärda textrader, som på ”T-3s” där Tub von Trapp klargör grabbarnas ambitioner med raderna ”legat i omloppsbanan länge nog / sett hur ni krälar efter smulor från dom äldres bord / fuck det, bara framgång är acceptabelt / Trappmusik, en kampsång mot jantelagen”. Eller på härliga ”D ba så d e” med smarta rim som ”det är ingenting jag ångrar, sippar på min cognac / Grönstedts monopol, värd lite mer som ett bortamål”. Det är tydligt att alla tre har utvecklat sitt textförfattande jämfört med debutprojektet, även om de lysande produktionerna stundtals överglänser innehållet.

Det svåraste med att inrikta sig på ett specifikt sound är att hitta utrymme för variation. Här har man lite att jobba på då det finns en tendens att låtarna flyter ihop och jag hade gärna velat höra en riktig banger (tänk ”Int’l Players Anthem”) som kontrast till det avslappnade soundet som präglar skivan. Majoriteten är dock riktigt bra. Utöver de tidigare nämnda är självutlämnande ”Metamorfos” (med Sune), ”Vad du vill ha?” och titelspåret ”Lever livet”, med enda rappande gästerna i form av Öris, Jaqe och Simon Emanuel, spår som verkligen lämnar avtryck.
Förutom att ge shout-outs till George Carlin är deras slag för den amerikanska södern något som bör uppmuntras, då det erbjuder en ny dimension till den svenska hiphopscenen. I sällskap av Mack Beats ”Centrum” är Trappmusiks debutplatta ”Lever livet” ett måste när ni ger er ut på valfri motorväg i sommar.

Press