Vid det här laget känner nog de flesta till Shazaam. En av landets mest produktiva och främsta freestyle- och battlerappare har sedan debutalbumet 2009 försökt att utveckla sin karriär utanför battlescenen. Fjolårets EP ”Äventyret vinner alltid” var ett steg i rätt riktning – men vart står han nu?

Den numera ”frilansande rapsnubben” har på “Я” tagit tre steg bak och två steg fram. Låtarna är mer personliga och oftast bättre producerade, men överlag saknas fortfarande tyngden som krävs för att lämna ett bestående intryck. Flowet och de klyftiga ordlekarna (”lyxiga flyt – kryssningsfartyg”) är som vanligt närvarande men allt för ofta känns slutprodukten mer lämpad för ett mixtejp än en fullängdare. Är man främst en battlerappare kan det vara svårt att hålla isär det från sin musik. Men kanske är det vad Shazaam skulle behöva göra. Känslan är att drivkraften oftare ligger i att ”skada emcees” och spotta fyndigt än att faktiskt berätta något. Det är synd, för Shazaam är en duktig historieberättare. Därför känns det extra märkligt att singlarna ”Duva” och ”Huset med tusen speglar” inte finns med på skivan. Speciellt då konceptet med Shaz talfel känns ganska urvattnat och Kristoffer Appelquist frekventa närvaro snabbt blir tröttsam.

Det finns dock ljuspunkter. Tillsammans med Level 8-kollegan Chris Change hittar man allt oftare rätt, som på avskalade ”Schmarriär” och Chief Keef-osande ”Historieböckerna”, där ljudbilden förflyttats mer till dirty south och midwest jämfört med västkustsoundet som präglade gruppen MIDA$ (+ Crackson) sommarsläpp med samma namn. Allra bäst blir det dock på ”Morgon & ärlighet”, en fin och stämningsfull låt producerad av CJ of Jewoit. Jämför med ”RimRimRim” så förstår ni skillnaden som berördes tidigare.

I en intervju med Kingsize förra året berättade Shazaam att “Я” skulle bli skivan man skulle minnas honom för. Men för mig krävs det mer för att leva upp till det epitet som han själv har tillskrivit det. Tills nästa försök vi får nöja oss med att Shazaam fortsätter skapa minnen på battlescenen.

betyg_3

//Malkolm Landréus