För drygt två år sedan släppte Rapper kC sitt omtycka debutalbum ”Get Together”, som placerade sig på flera av Kingsize-skribenternas årbästalistor. Nu är det dags för den svåra uppföljaren. ”Vibes of Life” innehåller, precis som titeln antyder, en stor dos sköna vibbar och berättelser om livet.

Precis som på debutalbumet karaktäriseras Sundsvall-rapparen av ett extremt behagligt flow och skickligt berättande. Till tonerna av traditionella beats med jazz- och soulinfluenser flyter kC mellan funkig rap och melodisk sång på ett fläckfritt sätt. Men här finns även element av reggae (”Sooo”) och klassisk golden era-hiphop (”Song For You”), utan att för någon sekund kännas spretigt eller osammanhängande. Samtliga beats är extremt välproducerade och ligger som en tydlig grund för rapen utan att ta allt för mycket plats.

Gästerna är få men väl utvalda. Förutom DJ Akilles, Emilie, Kristougha, Prop Dylan och Mr. Noun (Supersci), sticker Michigan-rapparen Jamall Bufford (tidigare Buff1) och Promoe ut allra mest. Den förstnämnde med en imponerande vers på titelspåret och den senare på ett av skivans bästa spår; ”Possibilities”. En låt som också demonstrerar det tidlösa och organiska sound som kC, Jukebeats, Nag Champa och Andreas Njut har snickrat ihop.

Med två lysande fullängdare och ett stabilt mixtejp känns det som att tiden är inne för folk att ge Rapper King Chris de props han förtjänar. För mig har han inte bara cementerat sin roll som en av de mest intressanta akterna från Norrland, utan av alla engelskspråkiga mc’s i landet. ”Vibes of Life” är ett utmärkt album att bekanta sig med om man vill ha lite sköna vibbar i sitt liv trots att hösten nu nalkas.

//Malkolm Landréus