Hela sex år har gått sedan trion släppte sitt förra album ”20/20”, men det är inte direkt så att de har rullat tummarna sedan dess. Evidence, Rakaa Iriscience och DJ Babu har alla tre hållit sig sysselsatta och de har flera gånger berättat att Dilated Peoples behövde en liten ”paus”, både för musiken och på det personliga planet. Det var tur att de tog den där pausen för nu är de tillbaks, med besked. Man känner igen soundet då de följer tidigare framgångsrecept från ”Expansion Team” och ”The Platform”. Det är smart och snygg rap med ”first-person view” på fantastiska(!), tunga beats skapade av Evidence, DJ Babu, DJ Premier, The Alchemist, Diamond D, 9th Wonder, Jake One och Oh No (bara namnen gör väl att man vill höra skivan?). Men utan DJ Babus fantastiska scratch och förmåga att sy ihop låtar så hade skivan ändå inte varit lika bra som den faktiskt är idag.

Låtarna är ofta mörka och texterna är ännu mer on point än någonsin tidigare. Man får en känsla av att det här kan vara den sista skivan som Dilated Peoples släpper tillsammans. Om det är sant – så avslutar man på allra bästa sätt!

”The Dark Room” (med Vince Staples), ”Show me the way” (med Aloe Blacc), ”The bigger picture” (med Krondon), ”Opinions may vary” (med Gangrene) och ”Trouble” sticker ut lite extra för mig. Dilated Peoples låter som du förväntar dig att de ska låta. De trampar inte upp en helt ny stig, men varför ska de göra det när de redan har tight rap, tight DJing och tighta beats? Det här är ett av årets bästa album, het klart.

betyg_4,5

//Alexander Kihlström