Av Bave Amin.

Det är tisdag och Stockholm är mer groovy än vanligt. Det är bara någon stund kvar till en Funk- och souldynamit bestående utav 40 års material smäller av på ett utsålt Hamburger Börs. The Queen of Funk, Chaka Khan, är i stan. Med singlar som ’’Through The Fire’’ och ’’Ain’t Nobody’’ tog hon sig från Södra Chicago och svepte över världen i soul, disco och funk. Under ledning av Arif Mardin, samarbeten med bland annat Stevie Wonder och Prince har hon idag kommit att bli en likställd med Aretha Franklin.

Det är några minuter kvar till konsertens början och jag står framme vid scenen tillsammans med en större skara. På vänster sida ovan mig är balkongen fylld med människor och till höger om mig på samma plan sitter folk ned vid bord. En hel del kända ansikten finns bland publiken, däribland soulpionjären Mats Nileskär. Stämningen är rofull, Totos ’’Georgy Porgy’’ spelas och folk sippar på sin öl.

Så går plötsligt Grandmaster Melle Mels introvers till Chaka Khans stora hit ’’I Feel For You’’ från 1984 igång, och Chaka Khan samt en kör stiger på scen. En energisk stämning omfamnar oss omedelbart. Charmerande och graciöst går hon från sida till sida utav scenen, jobbandes med höfterna till hits som ’’You’ve Got The Love’’ och ”Papillon”. Och så fortsätter det hela kvällen, utan något snålande på de allra kändaste spåren. När Stevie Wonder-skrivna låten ’’Tell Me Something Good’’ går igång förvandlas snabbt Hamburger Börs publik till en gospelkör, och konserten når en entusiastisk höjd. Alla är med i leken. Kvällens överraskning kommer i form av Jimi Hendrix stycke ’’Little Wing’’, som hon stilsäkert gör sin cover på ackompanjerat utav bandmedlemmarna på elgitarr och bas och ett självklart trumintro i början.

Konserten är genomgående dynamisk utmed hela kvällen. När dess mittpunkt nås tänker man sig att den borde ta någon form av vändning, men det gör den inte. Därmed blir det och hennes längre paus till konsertens nackdel. Vad som gör konserten är den vackra intimheten som uppstår, där vi som publik får komma tätt inpå Chaka. Hennes charm avspeglar sig för resten av kvällen, ända in på natten.

Chaka Khan säger vid ett tillfälle under kvällen ’’Make sure they bring me back’’. Så, Hamburger Börs, härmed önskar jag henne tillbaka. För jag vill se henne igen.