Kingsize är naturligtvis under veckoslutet på plats i Göteborg och bevakar Way Out West. Följ @kingsizemag på Instagram för uppdateringar av bilder + videoklipp.

Foto: Arman Tavakkoli

Konsertrecensioner Way Out West – fredag 14:e augusti:

TYLER, THE CREATOR

Scen: Azalea

”Tyler, Tyler, Tyler” skanderar åskådare i massvis innan den unge omtalade Odd Future-grundaren gör entré tillsammans med medlemmarna Jasper och Taco under Slottskogens solnedgång. Såpbubblor svävar runt, vattenflaskor kastas ut och Tyler rivstartar spelningen med den råa N.E.R.D.-inspirerade ”Deathcamp” som direkt får igång publiken. Rapparen bjuder på fin scennärvaro och fäller ibland ett par roliga kommentarer. Jag märker att han inte bara är här för att spela, utan även för att ha kul. Kul blir det minsann när publiken tillåts sjunga allsång till låtarna ”Fucking Young” och ”IFHY” där Tyler emellan dessa försöker räkna ut hur många svarta personer han hittar bland publiken. Åskådarna gör så gott dem kan för att hänga med i hans snabba ordväxlingar men det blir märkbart att många är där enbart för sakens skull. Avslutningsvis gungar jag och resten av publiken till ”Tamale” som även summerar spelningen för vad den var: fartfylld, energisk och minnesvärd.

betyg_4

// Blerim Mehmeti

lauryn-hill-wow-2015-LS

LAURYN HILL

Scen: Flamingo

När hon äntrar scen är allt i XXL-version: armérocken, det elva man starka bandet, hatten, örhängena, känslorna, rösten. Lauryn Hill är tillbaka och det med besked. Och hon vet exakt vad hon vill ha – det samspelade bandet följer minsta vink från Ms. Hill, som har totalt fokus på att dirigera varenda kringelikrok av låtarna. Efter en lugn och värdig, men något trist inledning med en gitarr i knät på scenens lilla soffa, ställer hon sig upp och showen drar igång på riktigt. Anvisningarna till tekniker, körare och band om hur hon vill att de ska låta haglar innan Hill sätter fart på tungan med trippel-uppspeedade versioner av ”Ex-Factor” och ”Lost Ones”. Det blir starten på en musikalisk exposition lika invecklad och fantastisk som Lauryn själv. Rappen är som följd något stressad, men tight så in i bänken. Dirigerandet med den stora scarfen i handen blir mer och mer maniskt i takt med att bandet levererar underbara crescendon. Allting stegras och det bjuds på ”Fu-Gee-La”, ”Ready or Not” och Bob Marley- och Nina Simone-covers innan det toppas med ”Doo Wop (That Thing)”. Och för första gången uppmärksammar Ms. Hill publiken och kostar på sig något som liknar ett leende. För att citera Hill själv på ”Final Hour”: ”Observe how a queen do.”

betyg_4,5

// Niklas Thander

flying-lotus-wow-2015-S

FLYING LOTUS

Scen: Linné

Att Flying Lotus är något av en skruvad musiker är väl ingen nyhet. Men att han bjuder på ett sånt här mindfuck var i alla fall inte jag helt beredd på. Framför scen hänger ett stort, genomskinligt skynke där det projiceras spastiska, hypnotiska och helt galna visuals, och bakom skymtar Flying Lotus i en gasmask, med gult lysande ögon likt en gigantisk fluga. Det är nyskapande och helt flippat när Lotus den första halvtimmen levererar sina mer electro-doftande alster, samtidigt som projektioner av fraktaler, symboler, tv-spelsgrafik, skräckhus blandat med rymden och tecknade foster i en skog blandas hejvilt. Det blir en perfekt visualisering av Lotus rastlösa, hoppande musik och det enda som saknas är att publiken flippar lika hårt som Flying Lotus och hans show. Publiken böljar in och ut från tältet och det är först under den andra, hiphop-präglade halvtimmen som Lotus och publiken riktigt möts när han bjuder på Captain Murphy-rap och avslutar med Kendrick Lamar-samarbetet ”Never Catch Me”. Kendricks hektiska verser blandas med jubel, sprakande Matrix-visuals och vi frågar oss själva: vad var det precis vi upplevde?

betyg_4

// Niklas Thander

@feliciathegoat at #wowgbg

Ett filmklipp publicerat av Kingsize Magazine (@kingsizemag)

Lauryn Hill #wowgbg

Ett filmklipp publicerat av Kingsize Magazine (@kingsizemag)

Galen show av Flying Lotus #wowgbg

Ett filmklipp publicerat av Kingsize Magazine (@kingsizemag)

Foto: Arman Tavakkoli

Foto Instagram: Mandy Heed

65ba07add7a32f7b0a037f23