Följ @kingsizemag Instagram för bild- och videouppdateringar från Roskilde Festival 1/7-4/7, med skribent Mia Andersson och fotograf Dennis Bärlund på plats i Danmark ( www.dennisbarlund.com / www.archivedstories.com )

Konsertrecensioner – Roskilde Festival, fredag:

KENDRICK LAMAR

Scen: Orange Stage

I flera dagar har jag hört människor prata om den här konserten och att jag inte var ensam om att se den som festivalens största dragplåster förstod jag snabbt. När stunden är kommen är vi otroligt redo för Kendrick Lamar och tur är väl då att han bygger sina konserter på energi och likaså denna gång. För ju mer vi ger honom desto mer bränsle får han och desto bättre blir konserten. ”This is a party!” skriker han och trots den påtagligt höga intensiteten behåller han hela tiden ett lugn och kontroll. Han är säker i sin roll, känner in och lyssnar på sin publik. Hans setlist innehåller både gamla låtar så som ”Money Trees” och ”Bitch Don’t Kill My Vibe” och nytt så som ”King Kunta” och ”I”. Publiken förlorar sig snabbt till konserten och snart yr den torra jorden i luften för att de hoppar så mycket. Stämningen stiger hela tiden och någon brist på energi blir det aldrig, Lamar tycks snarare chockas av mottagandet han får denna sommarkväll. Han blickar ut över sin stora publik och berättar att vi bekräftar att hans dröm gått i uppfyllelse. Efter att ha följt hans resa får jag själv en stark känsla av att cirkeln sluts, nu är han där han ska vara och även om jag ibland känner mig som en repig skiva med Lamar så går hans talang inte att förringa, han ÄR väldigt bra och ikväll var inget undantag. Jag lägger mig med ett leende på läpparna, ännu ett fint minne rikare och efter att ha sett en tårfylld Kendrick Lamar avsluta sin konsert gissar jag på detsamma för honom.

betyg_5

// Mia Andersson

run-the-jewels-roskilde-2015-LS

RUN THE JEWELS (EL-P & KILLER MIKE)

Scen: Arena

En upprymd publik springer från konserten med Kendrick Lamar som precis slutat till tältet på Arena. Killer Mike och El-P kunde inte bett om en bättre förfest för jag har sällan sett en så hungrig publik. Det är pang på från första stund, 100 %, ingen vila ingen ro. Publiken hoppar i vågor och en mosh pit utbryter framför mig. ”RTJ! RTJ!” ropas glatt i varje mellansnack och Killer Mike & El-P förvaltar energin hos publiken perfekt och visar också prov på hur man undviker stagnation. För detta relativt nybildade radarpar arbetar väldigt bra tillsammans. Uppträdandet håller hög klass och publiken älskar klassikern ”Blockbuster Night Part 1” likväl som ”A Christmas Fucking Miracle” och sångvänliga ”Lie, Cheat, Steal” men var jag än tycks stå är ljudet faktiskt inte bra. Det rosslar och ibland är det bara själva melodin som gör att jag kan urskilja vilken låt det kör. Ovärdigt och därav avdrag i betyget. Men lika glad för det är publiken som rider på någon slags euforisk våg genom hela konserten.

betyg 3,5

// Mia Andersson

Publiken var hyfsat taggad på Kendrick Lamars spelning. Enorm support från de ca 60.000 som såg honom!