För nästan exakt ett halvår sedan stod Parham på Debaser Medis scen för sitt första uppträdande i Stockholm. Ikväll var det kollegan och vännen Vic Vems tur. Den senare är mer bekväm i sin roll, trots (eller tack vare) att publiken knappt överstiger 50 personer. Ett faktum som självklart bär med sig ett inneboende dilemma när det kommer till att bedöma själva upplevelsen.

När Vic Vem står på scenen känns det som att det är min bror, eller åtminstone en väldigt nära vän. Det är effekten han har på sin publik. Iklädd gråa mjukisbyxor och t-shirt sätter han sig på scenkanten och säger att det känns som att vara i hans vardagsrum. ”När det är 8000 personer på nästa spelning i Stockholm kommer jag minnas er som var här ikväll”. Jag tror honom. Istället för att låta sig nedstämmas tar Vic den snåla skaran åhörare och gör det till sin fördel. Han tar sig tid, pratar och rappar fläckfritt. Extra intimt blir det på fina ”Ta dig hem” som Vic dedicerar till sina förlorade vänner medan tändare och mobiltelefoner fungerar som enda belysning i lokalen.

Kemin med bandet, och framförallt Smokey Rox och Meldeah, är både fint och tajt. Den förstnämnde lägger en imponerande vers på den överraskande versionen av ”Förlorad ungdom”, där även Alpis kliver upp på scenen och Meldeah behandlar varje refräng varsamt. Det är förstås beklagligt att fler personer inte dyker upp på en så väl genomförd spelning och stöttar en rappare vars budskap är så pass viktigt. Men som personligt minne blir det inte mindre vackert för det.

Bästa låt: ”Förlorad ungdom”.

Detta minns vi: Framförandet av ”Ta dig hem”.

Publiken: Till antalet, under all kritik.