Vad som gör Quincy Matthew Hanleys musik unik förutom trovärdigheten och hans historia är att han skapar gangsta-rap som man kan festa till. Ibland är låtarna mer G, ibland handlar det mer kvinnor och gräs. Alla som följer Schoolboy Q på Snapchat har säkert redan fått en inblick i hur galna hans spelningar brukar vara: allsång med en hoppande publik. Förväntningarna på Q är att han ska ge oss årets fest på Annexet. Enkelt.

Han intar scenen till ”TorcH” och berättar att han besökt Sverige tre gånger tidigare; publikens mottagande ikväll blir avgörande för om han kommer tillbaka eller inte. TDE- rapparen erhåller en bekymmersfri och humoristiskt karaktär vars huvudsyfte är att få igång publiken. Han lever upp till förväntningarna och Annexet har aldrig varit livligare. Publikhavet pryds av tröjor med Citatet ”Me no conversate with the fake” och att Q är älskad av Stockholm råder det inga tvivel kring. Merparten av låtarna Q spelar är från studioalbumen “Oxymoron” och “Blankface LP” men han gör även covers på en och annan Kendrick Lamar låt som ”m.A.A.d city”, där temperaturen i Annexet höjs ytterligare några grader.

Under spelningens gång blir han dessvärre aldrig personlig – det djup som Q har i sina album lyckas inte skina fram i vimlet. Budskapet med ”Blank Face” är för lyssnaren som väljer att utforska albumet på egen hand. Men låt oss vara ärliga nu. Vem förväntar sig att Q ska bli känslosam under en spelning? Det är inte vad hans karaktär symboliserar. Istället får vi vår kärlek besvarad genom sättet Schoolboy framför sin musik: orädd och energisk. Att han håller en viss distans till publiken ingår i hans image. Men han är omtänksam och generös. Schoolboy Q vet att fansen älskar låtarna från början till slut. Därför kapar han inte av låtar mitt i bara för att en annan MC gästar den. Han är inte rädd för att göra en sämre cover utan är bara ute efter att publiken ska ha det så roligt som möjligt. Det spelar ingen roll om det är Kendrick eller Kanyes vers egentligen; ikväll är det Schoolboy Q och fansen som kör den.

Fokus ligger på fansen i allt han gör. Därför lyckas Schoolboy faktiskt fånga upp den svenska publiken (som annars är ganska svårflirtade). Och det är samspelet som gör publiken bättre än den kanske någonsin varit. Och ja, Q lyckades leverera en grym jävla fest igår kväll.

Bästa låt: Det är svårt att välja en eftersom publiken gick igång på majoriteten av låtarna. Men några av favoriterna var: THat Part, Man of the year, Hell of a Night, Gangsta och Collard Greens.

Detta minns vi: Schoolboy Qs härliga Dj som hoppade upp på båset, sprang fram till publiken och var allmänt hype. Och såklart när Schoolboy körde sin cover på “m.A.A.d city.”

Publiken: Jag brukar vanligtvis vara väldigt kritiskt mot den svenska publiken. Wow så grymma alla var igår! Enligt Q så var den svenska publiken både bättre än den finska och norska. Innan han lämnade scenen lovade han oss att det kommer bli ett fjärde Sverigebesök.

// Mariana Benyamin Sir