Debaser Medis kryllar av människor i blandade åldrar. Vissa hoppar, rappar, förevigar minnet med mobilkameran, andra står och försöker gunga till takten i väntan på sin favoritlåt. Många svettas. Lokalen förvandlas till ett slott, det är hans tid, det är hans timma. King Push intar scenen klädd i sin super hero-rapperoutfit. ”The only thing missing is a cape on me”, rappar han under öppningslåten ”Intro”.

Vem är Pusha T? Publikens svar är mer av en generationsfråga. Medan vissa ser ena halvan av Clipse framför sig och väntar på en spellista med bangers from back in the days, ser andra honom som King Push – en självständig, mäktig, artist som står på egna ben. Vad vi får uppleva denna kväll är det sistnämnda.

På Debaser är Terrence, Pusha T, Thornton samma karaktär som i musiken: den hårda, nästan galna och skrämmande mannen som har betalat för sina synder. En numera gudomlig varelse ”I Believe there’s a God above me, I’m just the God of everything else” rappar han i ”New God Flow” från Good Musics samlingsplatta ”Cruel Summer”. Det är framför allt låtarna från skivan som uppskattas mest bland publiken. Det Kanye West-grundade skivbolaget får mycket uppmärksamhet ikväll. Den enda gången konserten kommer i närheten av en “allsång” är när Pusha T får publiken till att ropa ”Good Music” i kör. Vi blir påminda om att det är han som är boss över skivbolaget idag.

Pusha T har varit aktiv som artist i över 20 år. I bagaget finns mycket musik men de populäraste låtarna bland publiken är samarbeten. 2013 kom debutalbumet som soloartist ”My Name Is My Name” och i slutet på förra året fick fansen törstsläckaren “Darkest Before Dawn : The Prelude”. Majoriteten av låtarna som spelades under kvällen kommer just från dessa album.

King Push har stenkoll på publiken men är inte typen av rappare som kommer “stagedive” och gulla med de som står framför honom. Du kommer inte få någon bekräftelse om du står längst fram och ser bra ut eller bara diggar och svettas till musiken. Konsertbesökare som rappar med i texterna, de som memorerat hans rim – de belönas med hans uppmärksamhet. I bästa fall får de ögonkontakt med King Push, han pekar på personen och rappar.

Pusha T använder sig gärna av olika konstnärliga uttryck och i sina videos experimenterar han ofta med religiösa symboler, men scenen han står på är inte prydd överhuvudtaget. Det kanske är ett medvetet val i syfte att fokus ska ligga på hans sylvassa bars, mimiken och kroppsspråket? För att vara Good Music-boss och bundis med Kanye West är det en väldigt tråkig och grå scen. Tyvärr så använder han sig även av för mycket playback, vilket leder till att publiken får höra två olika röster vid flera tillfällen: en live-röst som övergår till en inspelad.

När han kliver av scenen gror en hunger efter något mer hos publiken. De applåderar och ber om en till låt. Då dras draperierna igen. Det är slut när King Push säger att det är slut.

Publiken: De som stod i mitten och på högra sidan om scenen var livliga, energiska och mest hypade. De som stod på vänster sida längst fram var pinsamt tysta.

Bästa låt: Publikens favoriter var “Move That Dope”, “Mercy”, “Don’t Like”. Samtliga låtar är samarbeten med andra artister så han körde inte mer än sin vers. Även “Grindin’” (Clipse ft Pharrell Williams) var en uppskattad låt.

Detta minns vi: Pusha T:s karisma, kontroll över lyriken och sammanhanget. Smygreklamen för skivbolaget och Good Music-”allsången”.

// Mariana Benyamin Sir

DSC_9330