Av Harald Broström.

Sveriges mesta mc fortsätter att inta nya jaktmarker. Under ett års tid har Petter levt med en fullproppad kalender: han släppte sitt åttonde studioalbum, han gav ut boken ”16 rader”, han gjorde fyra konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen och hann på köpet med att fira sitt 15-årsjubileum som artist på Tyrol.

Och hur möter man inte bättre en ny vår än på Kungliga Operan. Till Gustaf III:s favoritfacilitet från 1773 har Petter släpat in en tron och sitt husband med Dj Sleepy i täten för att spela förra årets skiva ”Början På Allt” – från början till slut.

Den här typen av spelningar kan lätt bli en forcerad resa från A till B utan några speciellt festliga inslag. Men tack vare ett bra tempo, ett slipat band i ryggen, backning av gäster – och en självklar position i rampljuset – förvandlar Petter den här kvällen till en afton som gör att Gustaf III säkert ångar att han blev skjuten på den där maskeradbalen.

För första gången gör Petter och Agnes tillsammans sin ”Alla Vet” live. Chords står för en prickfri hook i ”Natt & Dag”. Eye N’I driver upp marschtakten i ”Början På Allt”. Daniel Adams-Ray dyker upp genom en omvänd fallucka (bara en av anledningarna till att fler spelningar ska förläggas till en 1700-talsscen) och Lilla Namo är tyngre än den guldkedjan hon bär i ”King”. Förutom en avsaknad av Newkid på refrängen i ”Mighty” finns det inte mycket att slå ner på.

Det våras inte bara i luften. Med ”Början På Allt” markerade Petter att hans karriär också går en ny vår till mötes. I mina ögon är han mer själv- och träffsäker än någonsin. Dessutom är ”Början På Allt”, lite överraskande, ännu bättre live. Ett av de spåren som står ut mest på skivan, ”Tills Döden Skiljer Oss Åt”, tillhör med Petters sånginsats kvällens bästa låtar.

Men det dröjer till kvällens olika extranummer innan publiken ställer sig upp. Eye N’I kommer tillbaka och duon river av hits modell äldre från slutet av 1990-talet. Kvällens avslutning är själva körsbäret på toppen: när Veronica Maggio och Petter gör ”Längesen” så känns det rakt in själens medelpunkt.

Se fler bilder från spelningen HÄR!