När videon till ”Dela på hälften” släpptes i april förra året var då jag förstod att Parham var något stort på spåren. Det var inte bara en fantastisk låt, med ett galet beat och sjukt mäktig video, det var också ett statement i sig. Att han och hela Göteborg fortfarande är levande och välmående. Ett faktum som accentuerades ytterligare när Snoop Dogg visade sin uppskattning på Bryggeriet i oktober.

Drygt ett år senare, efter hyllande recensioner och priser på både Manifestgalan och Kingsizegalan, står han på Debaser Medis i Stockholm. Det märks att detta är stort för honom och att årets framgångar inte stigit honom åt huvudet. Snarare tvärtom. Starten blir riktigt dålig, för att vara uppriktig. Det är ingen tvekan om att Parham är en lysande rappare och fullt kapabel sångare, men både det ena och det andra sviktar. Om det är ljudteknikerna eller nervositeten som bär största ansvaret är svårt att säga, men säkert är att varken refrängerna eller arrangemanget sitter som det borde. Parham ber om ursäkt och förklarar just att han sett fram emot detta och att han är nervös.

Allt är förlåtet.

Efter en stark och imponerande soloprestation av Ikhana hittar Parham äntligen rätt. ”Lova mig själv” blir fantastiskt bra live och med hjälp av Göteborgs-kollegorna Överklass (som är allt annat än nervösa) känns det som Parham till slut känner sig hemmastadd och avslappnad. Den andra halvan blir betydlig bättre och det väntade crescendot med både originalversionen och remixen, tillsammans med Eboi och Nebay Meles, av bangern ”Dela på hälften” avslutar med mersmak.

En stark comeback av årets nykomling.

Bästa låt: ”Dela på hälften”, precis som väntat. En av årets bästa låtar och det blev inte sämre av att Eboi och Nebay Meles gästade för remixen på plats. Poweranthem.

Detta minns vi: Comebacken. Den tuffa starten var jobbig att se, men andra halvan var stark. På något sätt var det fint att se hur självförtroendet hos gästerna hjälpte till att lyfta Parham själv. Lägg namnet Ikhana på minnet.

Publiken: Färre folk än väntat, men de som var där visade mycket kärlek. Shoutout till främre leden som höll spelningen levande.

// Malkolm Landréus

Det är inte lätt att va en snäll kille. Parham live på Debaser Medis just nu!