De har erövrat Norrköping, Göteborg, Örebro, Borlänge, Uppsala, Malmö och på onsdagskvällen var det “grand finale” i Stockholm. Sverige, lilla landet lagom, må vara en konstitutionell monarki men kvällens rojalister är mer än statschefer. Petter, Ison & Fille, DJ Sleepy, DJ Taro Lilla Namo, Rosh och Blen styr Cirkus och våra känslor.

Ikväll är vi kungar föddes ur Ison & filles låt med samma titel. Majoriteten av låtarna på scen är remixes av samtliga artisters musik, där hela gänget är delaktiga i varje låt: med gästrader och verser. Vissa rader är helt nya andra har vi hört förr.  All sång står den fantastiska Blen för. Artisternas sammanhållning får dem att verka som en grupp på heltid, inte enbart under turnén. De fångar vårt förtroende.

Vi tror att vi kommer få en mjukstart när föreställningen börjar och Blens ljuva stämma träffar våra trumhinnor. Men vi ändrar mode i samma sekund som kvällens absolut hårdaste rappare gör entré: Rosh. Hon bjuder oss på ”Karma”, succéversen från ”Knäpper mina fingrar remix”, samt ”Svart diamant”. Lilla Namo, tjejen vars kungadöme kommer inifrån, vill att vi ska kalla henne KING. Hon framför låtarna ”Haffa Guzz”, ”Badman” och ”Höj volymen”. Och så från slussen till Vietnam, det är han som kan sälja mjölk till en ko: Petter! Ingen sitter stilla när vår majestätiska veteran framför ”Repa” skivan”, ”Mikrofonkåt”,  ”Såklart” och ”Vinden har vänt”.  Även om publiken sitter ner så gungar alla huvuden på Cirkus. Kungarna styr vårt humör.

Ison och Fille nöjer sig inte med gungande huvuden och händer i luften. Kungen ger order och ser till att ser till att alla står upp, till och med de på läktarna när de kör ”Skrattar idag”. Utöver det får vi även ”Från Hjärtat”, ”Stationen”, ”Länge leve vi”. Och vem hade inte gåshud när Blen sjöng refrängen till ”Genom allt”? Starkast intryck gör helheten av nykomlingar och veteraner som alla delar samma hunger på scen. Tempot och stämningen. Kungar (och drottningar) innan denna kväll, och långt därefter.

Bästa låt:

”Från Hjärtat”, ”Länge leve vi, ”Håll om mig”, ”Repa Skivan” var också två stora favoriter hos publiken. Samtliga låtar var remixes, där alla artister var delaktiga på scen. Artisternas ödmujkhet och kontakt med publiken var stark under hela kvällen men maxades under dessa låtar.

Detta minns vi:

Isons “Scream”-mask.

”Från Hjärtat”, som fick publiken att jubla, applådera och sjunga med. När Isons vers kommer så släcks lyset. Jublet är högt och det blir snabbt ljust igen. Framför oss ser vi Ison som nu bär en scream-mask och kör de sista raderna like a beast. Oförglömligt.

Publiken:

Cirkus var nästan helt fullsatt med olika typer av personer och inställningar till konserten. Den stående, främre raden var på hugget hela kvällen. Läktaren var lite mer försiktig och folk gungade huvudet, vissa mindre grupper valde att ställa sig upp och köra all in under större delen av konserten fastän de hade sittplatser.

// Mariana Benyamin Sir

DSC_1664
DSC_1672