Legenden som måste ses live innan man dör. Han som fick en hel värld att tappa andan med sin självutlämnande video ”Untitled (How Does It Feel”). D’Angelo, soulmusikens Messias välsignar oss ännu en gång med sin gudomliga stämma! Showen på lördagskvällen kickades igång med ”Prayer” från senaste albumet ”The Black Messiah” och två verser hann köras innan hans band ”The Vanguards” skruvade upp tempot. Med låtar som ”Sugah Daddy”, ”Really Love” och ”1000 deaths” från nya plattan, lyckades D’Angelo tillsammans med bandet lyfta taket på Annexet innan showen ens hade hunnit halvvägs. Han blandade fritt från sina tre musikaliska verk och visar sig från bästa sidan med låtar som ”Alright”, ”Lady” och ”One Mo’Gin”.

D’Angelo visar inga tecken på att ha varit frånvarande från musikscenen under mer än tio årz tid under 2000-talet. Hans röst talar inte om en hård resa i missbruk och destruktivitet, tvärtom, han ger sin publik en fantastisk show full av energi från början till slut med mycket funk och soul varvat med musikaliska improvisationer. Konserten är allt annat än tråkig, dock kunde han ha skippat två ”encores” som lät publiken vänta för länge. D’Angelo har återuppstått och är här för att stanna.

När: 28/2 – 2015

Bästa låt: ”Sugah Daddy” där han får med sig hela publiken i ett mäktigt gung och även den mest strikta kostymnissen kunde inte sitta still. Den sensuella låten ”Really Love” satte en mjukare ton på showen och hans största hit ”Untitled (How Does It Feel) rundade av konserten på ett magiskt sätt.

Det minns vi: Den långa slutspurten med ”Left and Right” och ”Chicken Grease/What it Do”- medleyn där han trollband publiken med sin James-Brown liknande energi och hans fantastiska sång som var felfri från början till slut.
Publiken: Stor, blandad och engagerad. Trots att D’Angelo och The Vanguards var närmare en timme sena (troligen en medveten strategi) så fanns det inget annat än kärlek och förväntan från publikens håll.

betyg_5

// Diana Escobar

dangelo-2015-4-S