Tory Lanez har seglat upp som en av Torontos största talanger i spåren efter OVO-stallets monumentala framgångar under de senaste åren. Med “The New Toronto”-turnén landade i lördags en artist som enligt egen utsago inte bara är en rappare, utan en mångsidig artist. Den här lördagkvällen fick vi se föga artisteri utan snarare en boost av energi både från musiken på scen och publikens gensvar.

Tory bemästrar olika flow och olika rapstilar och på det senaste mixtapet “The New Toronto” får vi mestadels en mer vokalt aggressiv Tory där han visar upp ett säreget sångtrap-sound, som kan tänkas vara minst sagt energikrävande. Den här kvällen inleder Tory starkt då han kommer ut med en otrolig energi följt av positiv respons från nästan hela publiken. Dessvärre väljer Tory att denna kväll framföra flertalet låtar i inledningen med mycket playback – säkerligen för att få en chans att vila rösten. Den största hitlåten “Say It” spelas med på tok för mycket playback och vid endast ett par sekvenser lät Tory visa sin sångröst live. Positivt och överraskande var annars hyllningen till Ginuwine’s 90-talshit “Pony”.

Mot slutet övergår spelningen över Tory helt och håller till spelningens trap-fas där flera spår från “The New Toronto” framförs. Inledande “Lord Knows pt II” kryddas med en crowd-surf samtidigt som han med mindre framgång försöker rappa med i låtarna. Energin i publiken är däremot på topp – på en helt annan nivå än vad jag någonsin sett i Sverige tidigare. Vid övergången till “Diego” så når publiken klimax medan Tory är inne på sin tredje crowd-surf. Spelningen avslutas abrupt mitt i “Diego” på grund av tekniska problem med högtalarna. Var man som konsertbesökare ute efter musikaliskt artisteri var detta absolut inte rätt ställe. Kom besökarna däremot för 45 minuters intensiv “traphouse a la Tory” gav det absolut valuta för pengarna.

Detta minns vi: Torys akrobatiska konster för att framföra “Diego” på olika ställen i konsertlokalen.

Publiken: Livad! Stora delar av publiken gick igång på Torys hitlåtar.

Bästa låt: Rent artistiskt fanns det ingen låt som stod ut. Vad gäller energi var det solklart “Diego”.