För sju år sedan fick hip-hop mogulen Russell Simmons en privat spelning av en då oetablerad musiker. Simmons såg genast potential i den oslipade juvelen som var Jeremih och bjöd in honom i Def Jam-familjen.  Igår, tre plattor rikare, landade Jeremih på en av våra favoritlokaler Debaser Medis.

Igår kväll gav Jeremih oss en glimt av vad det var som fick Simmons att häpna. På grund av den breda katalogen av hits Jeremih har, så startar han kvällen med den väldigt rytmiska och energiförbrukande “Down On Me”. Publikens respons var som förväntat positiv och det fanns inte någon som inte följde med i rytmerna. Till och med när tempot gick ner till en “Planez” och “All The Time”-nivå så följde publikens rörelser med, Jeremihs sång röst och hans fallenhet att växla mellan toner överträffade mina förväntningar helt och hållet. Lite senare in på konserten kommer vi in på “Impatient” där nästan hela Debaser tystnade för att bevittna talangen som Jeremih besitter.

Ett minus är att Jeremihs hypemen och dansare var tvungna att ta över mitt i spelningen i strax under tio minuter för att Jeremih skulle ta en paus. Dessutom utnyttjades inte livebandet som han hade med sig alls, utan DJ:en stod för det mesta. Lyckligtvis hade han inte spelat hans största hit “Don’t Tell Em” före pausen vilket gjorde att ingen tappade uppmärksamheten på vad som skedde vid scenen. Kort därefter tar Jeremih ytterligare en paus. Besviken kikar jag ner på telefonen för att kolla tiden när jag plötsligt hör att Jeremih kommer ut och talar om en storartad överraskning.  Ledtråden blev ”Konvict Musiiiiic” vilket i stunden var för långsökt för mig att köpa – Akon hoppar sekunder efter upp på scenen och Debaser kokar! Jeremih blev genast förlåten för sin frånvaro och RnB-ikonen framför “Locked Up”. I stundens hetta  med Akon på scen glömmer Jeremih dessvärre bort att ta farväl av samt tacka publiken utan dem lämnar endast scenen. Vi får beskedet att konserten är slut när scenprsonal väl börjar rigga ner…

Bästa låt: “Impatient”, rättfärdigat av publikens reaktion.

Vi minns: Akon, som förklarade att han bara var ”down the street” och jobbade på sitt album när han fick höra om spelningen.

Publiken: Tålmodig och energifylld.