Exekutivt producerat av Metro Boomin, med inhopp från Boi-1da, Southside, Noah "40" Shebib, m.fl.

Efter flera veckor av hemlighetsmakeri och viskningar har Drake- och Future’s kollaborativa mixtape “What a Time to Be Alive” slutligen anlänt. Med en imponerande produktionslista bestående av namn som Boi-1da, Southside, Noah “40” Shebib och Noël, varvat av exekutiv produktion från Metro Boomin blir WATTBA en riktig tungviktare… på papper, åtminstone. Det kollaborativa arbetet mellan OVO’s Drake och Freebandz’ Future var ursprungligen tänkt att sträcka sig över ett par enstaka låtar, men växte sig snabbt till ett av årets mest hypade mixtapes. Under dagarna som ledde upp till projektets release, var det svårt att inte ryckas med av förväntan och förhoppning inför samarbetet med två utav de kanske allra hetaste karaktärerna inom hiphop. Dessvärre dröjer det inte länge innan en viss besvikelse drar ner mig till jorden, efter ett besök på planeten “Drake x Future”, och all hype som rättfärdigt cirkulerar dessa namn. Jag upplever att vissa utav låtarna på “What a Time to Be Alive” verkligen levererar; “Digital Dash”, “Scholarships” och “Jumpman” är tre certifierade bangers, inget snack om saken, men det är framförallt “Diamonds Dancing” som imponerar. Både Drake och Future navigerar sig perfekt igenom den nästan hallucinogena produktionen från Allen Ritter, Frank Dukes och Metro Boomin, med bars som behandlar både för- och nackdelarna med den ofattbara framgången som de båda har uppnått. Att placera låtar som “Live From the Gutter” och “I’m the Plug” på samma projekt som “Diamonds Dancing” och “Change Locations” är ungefär som att sälja kläder från Zara och Givenchy i samma affär. Det är stundvis generisk musik som levereras, musik som inte tillför något nytt eller innovativt, utan snarare förser lyssnaren med mer av “samma gamla”. Det är svårt att skapa ett övertygande argument om hur de Drake och Future saknar kemi, då det definitivt finns något där. Men den förhastade produktionsperioden skrapar på projektets helhet, och lämnar mig ensam i en lekstuga med tanken: “Tänk om de hade investerat ytterligare en månad, eller två…”

Bästa låt: “Diamonds Dancing”
Bästa produktion: “Scholarships” – Prod by: Metro Boomin (i sitt simplistiska forte).
Intressant text: “If I could give everything back to you/All this passion I got, all I ever needed/For me to move on and succeed/For me to move on and succeed/Jealousy, envy and greed/Too much of that shit I don’t need” – “Scholarships”

// Ludvig Löfström

iTunes