Om du tröttnat på beachen, tipsar vår filmredaktör Emil dig om filmer du kan se (eller inte) i helgen.

The Wolverine (Action, Äventyr)

Bra balans mellan action och äventyr men tyvärr en spretig historia som inte berör mig efter jag lämnat biosalongen. Vår odödlige vän Logan/Wolverine lever ett ensamt liv uppe bland bergen, hans odödlighet är ett enda långt lidande och han vill helst glömma allt. Men en dag kontaktas Wolverine av en tjej från Japan vars boss Wolverine en gång räddat livet på. Denna boss vill ge Wolverine en chans att läka och bli dödlig vilket han inte kan tacka nej till. Vi flyttar oss alltså till Japan och det är en tacksam miljö med samurajer och ger lite fräscht liv i actionscenerna. So far, so good. Tyvärr känns Wolverine trött efter sex filmer även om Hugh Jackman är säker i den rollen. Första timmen är underhållande medan historien börjar spreta när den obligatoriska kärlekshistorien ska bakas in samtidigt som en underliggande maktkamp inom ett jätteföretag också ska avhandlas. Även om jag blir imponerad av snygga scener och hejar för fullt på Wolverine så avlöser klyschorna varandra till sist därför går betyget ner.

Kingsizemagazine.se

Growns Up 2 (Komedi)

Tyvärr är det ju så att man inte alltid jobbar bäst ihop med polarna och det syndromet lider Adam Sandler av sedan länge. Här känns det som att 40+-gänget som aldrig kommer att växa upp har gjort sig själva en björntjänst. Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock och David Spade gör nog mest den här filmen för att de själva skrattar åt skämten, snarare än för att underhålla en publik. Sandlers sätt att skoja med enkla slag-under-bältet skämt och karaktärer som gör och säger helt ologiska saker fungerar väldigt sällan nuförtiden. Visst, ibland är det så dåligt/fjantigt att det blir roligt, men med Chris Rock och resten måste man förvänta sig mer kreativitet. Nivån är för låg helt helt enkelt, glimten i ögat-humorn är sällsynt och prutt-skämten avlöser varandra. Det bästa man kan säga är att Adam Sandler åtminstone är konsekvent i sin humor, Steve Buscemi och Rob Schneider gör självklart varsitt inhopp.

[/media-credit

Press
Kingsizemagazine.se

City of State (Action, Drama, Thriller)

Ett grått och korrupt Island med prostitution, droger och våld där ingen verkar må bra. Isländska gangstrar, korrupta poliser a la Training day och brutala våldsscener serveras vi i den här rätt grova skildringen av den undre världen. Drogmarknaden hotas av väldigt stereotypa Jugoslaver som med inställningen att ”Island är Disneyland” tar vad dem vill ha. I samma veva får vi följa ett antal parallellhistorier där vi hoppar mellan karaktärerna. En korrupt polis, en som tröttnat på kriminalitet och en som krigar för kärleken. Kriminella har inga känslor är det uppenbara budskapet i ”City Of State”, det perspektivet saknas helt och det gör det svårare för oss i publiken att på allvar bry oss om dessa hårdkokta typer. Att det finns en gangster som heter Sergej säger också en hel del om kreativiteten. Däremot gillar jag hur hoppen mellan karaktärerna ökar spänningen under sista timmen och filmen är medryckande till sist.

Press

///Emil Sandgren Strada