Vår hjälte Thor och hans ondare halvbror Loke är tillbaka i Marvels senaste uppföljare om den nordiske halvguden där skämten är många och världen inte är fullt så mörk, trots allt.

Biopremiär 31 oktober.

Nu börjar begreppet “mörk” missbrukas i superhjältegenren. Framgångarna med “The Dark Knight” – triologin verkar ha inspirerat Marvel till att få alla hjältefilmer att verka mörka. Visst finns det onda figurer i filmen, men tonen i filmen är allt annat än mörk. Skämten kommer ofta, ibland med bättre timing men ibland, som i en viss fightingsekvens, blir det bara mesigt. Jag skulle bäst förklara det som en mörkare värld med snälla människor i den.
Det har gått ungefär två år sedan vi såg Thor rädda den mytologiska platsen Asgårdmen nu väntar nya hot. Med Anthony Hopkins mörka bakgrundsröst får vi veta att en av De Nio Världarna bebos av Svartalver, varelser som är helt fantastiskt vidriga och fulla av hämnd. Svartalverna med deras ledare Malekith i spetsen påstår att Thors farfar tagit deras magiska trollpulver Etern som ger makt till vem än som använder det. Var 5000:e år hamnar De Nio Världarna i linje med varandra vilket innebär att vem som helst kan röra sig från Svartalvheim till Asgård exempelvis. Den obligatoriska fiende-invasionen från Svartalverna är inte långt borta och för att lyckas stå emot måste Thor ta hjälp av sin extremt lurige halvbror Loki.
Loki är filmens starkast lysande stjärna, skådisen och karaktären är otroligt karismatisk. Loki är helt oförutsägbar, en skön kontrast till Thor som alltid drivs av att göra det moraliskt rätta. Forskningsassistenten Jane (Nathalie Portman) och Dr. Erik Selvig (Stellan Skarsgård) får mer komiskt utrymme i den här uppföljaren och bidrar defintivt till att den här actionfilmen känns mer som en komedi än första filmen. “Thor: The Dark World” lider inte brist på actionsekvenser ska ni veta, men till skillnad från första filmen ligger mer fokus på karaktärerna här och det friskar upp handlingen. Sanningen är actionsekvenserna är tekniskt snygga, men kanske inte de mest originella. Miljöerna, som nordiska Asgård, är vackra och förtjänar ett eget plus. “Thor:The Dark World” kommer överraska dig, om du gillar eller inte beror mycket på hur mycket action du vill ha.

///Emil Sandgren Strada