Se även 40-minutersdokumentären "Eyez" om albumets tillkomst.

Efter att J. Cole överraskade med tillkännagivandet av att ett nytt album var påväg för lite drygt en vecka sedan så är slutprodukten nu här. På nya “4 Your Eyez Only” kanaliserar Cole samma koncept som han använde sig av på “2014: Forest Hills Drive,” och står helt ensam utan ett enda gästinhopp. Med en blygsam låtlista på tio spår utforskar Dreamville-rapparen ett delvis nytt sound som både har tydliga toppar och dalar. Med låtar som “Immortal,” “Change” och “Neighbors” briljerar Cole, och det blir genom dessa låtar uppenbart att han jobbar inom sin bekvämlighetszon. Tyvärr dras albumets helhetsintryck ner av ett par låtar, speciellt “Deja Vu,” där Cole använder sig av beatet till Bryson Tiller’s “Exchange” på ett sätt som känns något oinspirerat. Helhetsbilden är hursomhelst att skivan håller en hög kvalitet, men når kanske inte upp till sin föregångares nivå.

Vad är era första reflektioner av skivan? Dela dina åsikter i kommmentarsfältet. Kingsize-skribenten Artin Hojat satt uppe vid midnatt och lyssnade igenom skivan och reflekterade via Instagram över sitt eget liv, materiella ting och att hållla familj och vänner nära.

Det har blivit många såna nätter. Där jag bara har suttit och reflekterat över varför jag gör det jag gör. Jag var en gång en kille som drömde om guldkedjor, rikedomar, sportbilar, ett gigantiskt hus i The Hills och en lägenhet i The Big Apple placerad högt upp i någon skyskrapa och att köpa mina föräldrar den fetaste villan. Dem senaste åren ifrågasatte jag mina tankar och "mina drömmar", jag började undra varför jag hade dem känslorna. Vad var det som egentligen spelade någon roll med det? Många såna nätter där jag stirrat mig själv i ögonen undrat varför och steg för steg har jag jobbat på självutveckling efter att ha insett hur vilseledd jag blivit av materialism. 2016 är det år som jag sa ifrån mig materialism som mest, det år där jag slutade anse att min egna vardag var så pass viktig att jag kunde blunda för vissa av världens orättvisor, året där jag lät mig vara mig själv till det maximala, året där jag sa ifrån standarden som samhället hade satt på mig att jag skulle göra/tycka det ena eller det andra, året där jag slutade trycka i mig gifter och kött och rensade min kropp ifrån skit. Mitt sinne har aldrig varit så fritt som det är nu, fritt att ta egna beslut och fritt att göra skillnad. Att tänka om och se mig själv i ögonen för att alltid sträva efter att göra bättre. Jag lärde mig verkligen att framgång inte är ett skit utan familj eller vänner, och jag lärde mig mer kring vilka människor som är värda att lyfta fram idag. Ju mer gift jag fick ut ifrån kroppen, desto lättare blev det att rensa kroppen och huvudet ifrån nästa grej. Jag tror att jag aldrig har varit så tacksam som jag är idag, och en av dem bästa grejerna är att musik talar till mig på ett helt nytt sätt. Sjukaste är att idag släpps J. Cole och Ab Souls plattor också, Coles har jag sett fram emot så sjukt mycket nu. Forest Hills Drive gav mig och många andra för två år sen en vägledande röst så här kommer bli dunder att lyssna på! Hoppas nu på att kunna sprida mer positiv energi till dem i min omgivning ?? More music for free minds and to help free minds ?? #4youreyezonly #friday

Ett filmklipp publicerat av @artinjason

Streama albumet som släpps via via Dreamville / Roc Nation / Universal. Skivan är producerad av Cardiak, Vinylz,Ron Gilmore, Elijah Scarlett och Cole själv. Se även videos två tidigare släppta musikvideos “False Prophets” och “Everybody Dies” samt dokumentären “Eyez”.

Se även “False Prophets” och “Everybody Dies” nedan:

Streama även dokumentären “Eyez” via Youtube:

// Ludvig Löfström