Intervju – T.I.

Intervju – T.I.

”Just trying to get it done”.

T.I. lyfter luren, gäspar stort och ursäktar sig. Han befinner sig på ett hotellrum i Paris och säger att han har varit uppe sedan småtimmarna och gjort intervjuer, fotograferingar och listening sessions. Eller som han själv sammanfattar det: ”just trying to get it done”.

Och Atlanta-rapparen har fått en hel del gjort de senaste åren. Efter debutalbumet ”I’m Serious” från 2001 (där en gästande Pharrell kallade honom för ”Jay Z of the South” och T.I. själv kallade sig ”King of the South”) startade han skivbolaget Grand Hustle Records, en label som bland andra DJ Drama, Meek Mill och Iggy Azalea har kallat sitt hem och nu huserar namn som B.O.B. och Travi$ Scott. Två år efter debuten kom genombrottet ”Trap Muzik” som gav singlarna ”Rubberband Man” och ”Let’s Get Away”, där videon till den senare spelades in i fängelset. T.I. hade nämligen dömts till tre års fängelse efter att ha begått brott under skyddstillsyn. Han har sedan dess varit i fängelse och rättegångar ett flertal gånger, men ändå lyckats hålla sig relevant på hiphop-scenen.

Efter att ha fått sin första Grammy-nominering 2006, vann han sin första Grammy året efter för sin singel ”What You Know”. Låten var första singeln från hans hyllade fjärde album ”King” och var även ledmotivet till filmen ”ATL”, i vilken T.I. spelade rollen som Rashad. Succén fortsatte året efter med albumet ”T.I. vs. T.I.P.”, men även då kunde han inte fullt ut njuta av framgångarna då han arresterades för vapenbrott. Fängelsestraff och ett års husarrest väntade för T.I.. Under husarresten fortsatte jobbet och efter 2008 års album ”Paper Trail”, med låtar som ”Swagga Like Us” med Jay Z, Kanye West samt Lil Wayne och ”Live Your Life” med Rihanna, hade T.I. nu på allvar slagit sig in på storsäljar-listorna och verkade prenumerera på Grammy-, Billboard- och BET- nomineringar och vinster. Visst fortsatte hans benägenhet till brott att ta ut sin rätt, men så gjorde även hans arbetsmoral.

13 år efter debuten har T.I. åtta album, tre Grammy-vinster, filmroller och en egen reality-serie bakom sig. Till hösten kommer ”Paper Work”, det första albumet i en trilogi som även kommer att släppas med tillhörande kortfilmer. T.I. är fullt inställd på att fortsätta få saker gjorda, något som var tydligt när Kingsize ringde upp honom för en pratstund.

Hur ser tidsplanen för albumen ut?

Det beror på. Jag tänker inte tvinga mig in i en tidsplan. Det beror på hur många singlar vi får ut i slutändan. Om detta album ger oss 5 singlar skulle det vara kontraproduktivt för mig att släppa ett till sex månader senare. Framgången för detta album dikterar hur snabbt nästa kommer.

Hur är ”Paper Work” relaterad till ”Paper Trail” (T.I.:s album från 2008, red. anm.)?

Förutom att ha ”paper” i titeln (säger T.I. och skrattar länge). Nah man, för att vara ärlig finns det ingen tydlig relation, förutom det faktumet att ”Paper Trail” är mitt mest mångsidiga, mest framgångsrika projekt. Det var också det senaste projektet där folk antog…”ok, han vet vad han håller på med”. Efter det började folk undra: ”kommer han att kunna anpassa sig till det nya sättet att göra saker på?”. Det var innan Drake och Kendrick Lamar och folk visste inte om jag skulle kunna anpassa mig till ”the new school”. Och till det säger jag: ”fuck you, I do what I want to do”. Och vem ska stoppa mig? Om du har gått igenom lika mycket som jag har gjort… om mordförsök och rättegångar inte kan stoppa mig, då tror jag inte att tvivlande nej-sägare kan göra det heller.

Du säger new school. Vad är det för dig?

Du vet, en ny regim av ungdomar som kommer in och gör det på sitt sätt. Vilket är den naturliga utvecklingen, det är så det ska vara. Jag var en gång en av dem. Jag inbjuder det och tror att det separerar legenderna från de som är bra för tillfället. Det separerar ”the legendary great from the momentary goods”. Om du är en legend och är ett årtionde in i karriären så har du en viss balans och hållning som gör att du kan stå ansikte mot ansikte, bröst mot bröst gentemot de bästa av dem. Oavsett när de kom in i gamet, hur länge de har varit i gamet och vilken inställning de har till gamet. Om du är en tillfälligt bra jävel, ja då kommer du hittas i rännstenen, gammal och slö, förstår du vad jag menar? Jag välkomnar utmaningen. Jag vet redan vilket virke jag är gjord av. Om det finns någon därute som inte vet det, luta er tillbaka och njut av föreställningen. För jag vet redan vad som kommer att hända.

Du har tidigare sagt att albumet kommer att vara mer filmiskt. Kan du ge oss ett exempel på vad du menar med det?

Hur ska jag säga det… Själva musiken passar till en dramatisk, visuell presentation. Det låter som soundtracket till en film. Med det sagt och med den kunskapen måste vi också förse musiken med den filmiska kvalitet och visuella stimulans som den förtjänar.

Är det mestadels en filmisk känsla eller är det en form av konceptalbum?

Jag skulle inte säga att det är ett konceptalbum, men det finns en röd tråd som jag har i åtanke för den visuella presentationen. Men jag kommer inte att bombardera lyssnaren eller göra det helt och hållet konceptuellt. Jag tror att det distraherar folk från den faktiska musiken.

Ja, och du har ju också sagt innan att det kommer en film som avslutar trilogin. Vad kan du säga om den?

Jag kan säga att det kommer att delas upp i tre separata sektioner som kommer att ge dig visuals och videos från de tre olika projekten. Varje projekt har en berättelse som kopplar samman låtarna, eller rättare sagt utvalda låtar från varje platta. Vi tar runt 7-8 låtar från skivan och bygger in dem i en berättelse som sedan filmas till en 30-40 minuter lång film. Du kommer att kolla på en film, men allt eftersom berättelsen utvecklas kommer några scener och scenarion spelas upp likt en video och på så sätt vävs också låtarna in i berättelsen. Istället för att se scenerna spelas upp med en dialog kommer det mer att likna en video.

Har du några idéer klara eller är det fortfarande under arbete?

Visst har jag det. Jag har idéer, och det är ingenting jag vill dela med mig av (säger T.I. och skrattar).

Du är ju urtypen av en modern rappare, med många olika roller. Rappare, skådespelare, författare, entreprenör, skivbolagsboss och du har tid att hänga med familjen. Hur hittar du tiden att göra över 100 låtar för ”Trouble Man” (T.I.:s album från 2013) och runt 250 för ”Paper Work”?

Jag bara jobbar på. Jag förlorar sömn. När alla andra är på klubben är jag i studion. Jag försöker bara mitt bästa på att vara fokuserad på målet och den närmsta uppgiften.

Hur påverkar ditt liv, som det ser ut nu, hur du skriver låtar? Det ser antagligen väldigt annorlunda ut nu än vad det gjorde för, säg tio år sedan.

Maaan. Jag tror verkligen att mitt liv… Jag tar mig an det med samma passion och envishet, samma driv och hunger som jag hade för tio år sedan. Jag menar, redan för tio år sedan var jag miljonär. Jag tjänade min första miljon 2003. Faktiskt redan 2002. Jag tjänade min första miljon 2002 och redan då ville jag ha mer. Redan då hade jag en stark vilja att vinna och att lyckas och jag tror att det alltid har synts i mina handlingar, fortfarande till denna dag.

Men för några år sedan sa du att du ville sluta med rappen. Har du ändrat dig angående det?

Att lägga av… det finns alltid en plan som går hand i hand med det. Du vaknar inte bara en dag och säger: ”all right, cool”. Du måste planera. När du slutar göra en sak måste du planera för att göra något annat. Och jag kommer inte rida in i solnedgången och aldrig jobba mer. Jag lägger min tid, möda och energi på olika affärsområden och när tiden väl kommer så är det precis det jag kommer att göra.

Du och Pharrell har spelat in många låtar till det här albumet. Hur kommer det sig att ni två kommer så bra överens musikaliskt?

Jag vet inte riktigt! Vi är ying till varandras yang. Hans inställning till att göra musik är verkligen präglad av en varierad och frisk fläkt-liknande väg. Och jag tror att jag är likadan. Om du skulle vända dig till Pharrells fans och ge dem ”About the Money”, min singel med Young Thug, efter att de lyssnat på ”Happy” gång på gång så tror jag att de hade uppskattat ”About the Money” ännu mer. Och om du skulle spela något från Pharrells album ”G I R L” för någon som lyssnat på ”About the Money”… vänta, vilken är min favorit nu igen… ”Know Who You Are” med Alicia Keys eller ”Brand New” med Justin Timberlake. Om du skulle spela de för någon som lyssnat på ”About the Money” så tror jag att de skulle tycka att de låtarna är fräscha. Våra inställningar till artisteriet kompletterar verkligen varandra.

Du är ju själv en mångsidig artist som har arbetat med väldigt många olika artister och stilar. Young Thug, Kendrick Lamar, Killer Mike och till och med Pink, bara för att nämna några. Vad kan du berätta om din mångsidighet som rappare och artist?

Jag vill bara fortsätta att hitta olika vägar att presentera mig själv för folket, fortsätta hitta något annat att lära dem om mig. Jag tror att som artist, när folk känner att de vet allt som de kan veta om dig, då finns det ingen anledning för dem att lyssna längre. Jag vill fortsätta utvecklas konstant, komma över alla motgångar och ge svar på tal genom att överträffa alla förväntningar.

Hur ser den närmsta framtiden ut för dig?

Förutom albumreleasen ska jag fortsätta bygga ut plattformen och erbjuda tillfällen för artisterna på min label Grand Hustle. B.O.B släppte precis mixtapet ”No Genre 2”, vilket jag är väldigt stolt över. En annan av mina artister, Spodee, ska snart släppa sitt mixtape ”The Bid”. Jag vill fortsätta utveckla deras talanger, så väl som Trae Tha Truth, Shad da God, Young Booke och Travi$ Scott. Bara fortsätta gå framåt med produktiviteten som ledstjärna.

Så när kan vi förvänta oss ett Sverigebesök från dig?

Jag ser fram emot det. Så fort ni kommer med en anledning för mig att komma dit så är jag på väg.

///Niklas Thander