ozone-fukkaz-palestine-S
Intervju – Ozone Fukkaz & Palestine (The Order)

Kingsize-skribenten Alexander Kihlström träffade upp med några av medlemmarna i Göteborgs-kollektivet under Way Out West i augusti.

 

 

Det är populärt att klaga på sommaren nu när vi officiellt har övergått till hösten. Jag nickar ofta instämmande, mest för att man som svensk SKA klaga på sommaren – något annat passar sig inte. Men faktum är att jag hade en väldigt bra sommar. En av de trevligaste sakerna under sommaren var Way Out West i Göteborg. Spelningarna på själva festivalområdet var inte så jäkla roliga, men det var utanför området som magin skapades. Delvis genom heta klubbspelningar men även något så ovanligt som ett kort gig på ett hotelltak på Avenyn av en av Sveriges mest intressanta grupper just nu: Ozone Fukkaz.

 

 

Delvis var situationen ganska speciell i sig. Det är ett fint hotell där sviten (”penthouse suite”, som låter ännu mer extraordinärt) under Way Out West togs över av celebra rappersonligheter, streetwearbossar och allmänt skönt folk. I denna crowd så var Ozone Fukkaz både hemma och främmande. Liksom många andra på terrassen längst upp så är en penthouse suite inte något som tillhör vardagen för Göteborgsgruppen. Men samtidigt glider de runt och ”minglar” som om de varit Ozone Fukkaz med hela hiphopsverige i 10 år. Alla gillar dom och alla respekterar gruppen och det Göteborgs nya flaggskepp The Order står bakom.

 

 

Just The Order är ett väldigt intressant crew som alldeles nyligen signats av BABA Recordings (Petters hyperintressanta underetikett på Sony Music). Först och främst är det otroligt kul att man har valt att satsa på ett helt kollektiv beståendes av artister, producenter, filmare, designers, konstnärer och Gud vet vad. Är det kreativt så har det förmodligen en plats i The Order. Alla medlemmar är nog svårt att nämna men som Sony Music skriver i sitt pressutskick: ”The Order består bland annat av; producentteamet Beatslingers, grupperna Bob Village & Ozone Fukkaz samt rapparna Sick Art, Palestine aka Ledr P, konstnären Sebstoh, producenten Nimway och DJ Neno”. Enligt mig – de mest intressanta individerna från västkusten just nu.

 

 

Efter att Ozone Fukkaz rockat taket på lyxhotellet möts vi nere i lobbyn. Jag känner mig som en kille som kommer till en fest, där alla är polare redan, förutom jag. Men jag blir snabbt välkommen i gänget och jag märker på grabbarna att vi delar lite samma tänk kring musik i allmänhet och svensk hiphop i synnerhet. Jag sitter med Hazardous Hab (rap/produktion – Ozone Fukkaz, Beatslingers), Foolish (rap – Ozone Fukkaz), DJ Neno (DJ – Ozone Fukkaz), Peddybear (sång/produktion – Ozone Fukkaz, Beatslingers) och soloartisten Palestine aka. Ledr P.

 

 

Först och främst måste jag få fråga om det senaste stora steget ni har tagit där ni har signat till storsatsande BABA Recordings. Berätta om det!

 

Palestine: Ja, det är Petters skivbolag BABA Recordings som har signat hela vårt crew: The Order. BABA har valt att satsa på oss, Kaah, Penga’ Per och Sjukstugan bland annat.

 

 

Då måste vi reda ut detta. Vilka namn står bakom The Order?

 

Palestine: I The Order ingår Ozone Fukkaz, Bob Village, Beatslingers, Sick Art, Nimway och jag: Palestine/Ledr P. Det är bara artisterna – sen har vi en massa annat bra folk runt omkring oss också!

 

Hazardous Hab: Grejen med The Order är att vi inte är ett hiphopkollektiv direkt. Vi är snarare ett kreativt kollektiv. Det handlar inte bara om hiphop, det är större än så. Det är just det som BABA Recordings förstår, uppskattar och backar till fullo.

 

Palestine: Det kan man se i alla videos vi släpper nu också. Allt är skött av folk inom The Order: från rap och dans till att filma och redigera liksom.

 

 

Vad kommer samarbetet att leda till? Är det flera släpp som är på väg?

 

Hazardous Hab: Ja, vi kommer att släppa två album. Ett från Bob Village och ett från Ozone Fukkaz. Förhoppningsvis kan vi släppa båda två innan året är slut!

 

Palestine: Du kommer att höra något från alla medlemmar! Men förutom Bob Village och Ozone Fukkaz så kommer vi att re-releasa lite gamla grejer. Sick Art kommer att släppa en EP och jag kommer att släppa något framöver…

 

 

Vissa ögonbryn kanske höjdes när ni signade, men det är bara från folk som inte hunnit lyssna in sig än. Jag blev inte jätteförvånad, det känns snarare som ett naturligt steg för er med tanke på hur mycket ni har utvecklats med en bra kontinuitet ett tag nu…

 

Peddybear: Det är precis det vi är ute efter också. Vi vill att folk ska se att vi har utvecklats och att vi hela tiden toppar oss själva, men att vi ändå har kvar samma sound och samma attityd till musiken.

 

Hazardous Hab: Det finns fans som skriver till oss nu om att de har följt oss sen dag ett och hur mycket de uppskattar att vi har nått den nivå vi nu är på. Det känns hur kul som helst.

 

DJ Neno: Som i Sandviken, när vi körde samma kväll som Professor P & DJ Akilles. Då var det fans som kunde texterna till alla låtar… och det var tidigt i vår karriär så vi hade ändå bara typ två låtar, haha.

 

 

På tal om er attityd till musiken så känns det som att ni verkligen går in för det helhjärtat. För några minuter sen körde ni på taket av en ”penthouse suite” för en VIP-crowd och det märktes att ni är 100% på, hela tiden…

 

Peddybear: Vi kör alltid lika maxat. Det spelar ingen roll om vi uppträder för två personer, tvåhundra personer eller bara hänger i studion – vi kör alltid med full energi och full kärlek till det vi gör. Det finns bara ett läge för oss.

 

DJ Neno: Som i Sandviken… Det kanske inte var så många men de var riktiga fans.

 

Palestine: Precis, man vet aldrig vem som står i publiken.

 

Peddybear: Vi kanske kan få kontakt med dom sen. Det kanske är en producent som vi jobbar med i framtiden, det kanske är någon sångare eller vad som helst. Därför är det viktigt att alltid ge allt.

 

Palestine: Absolut. Jag är också den nyaste medlemmen i The Order, jag har varit med i typ fyra månader nu. Men det som jag har uppskattat mest under den tiden jag har varit med är den responsen man har fått. När folk kommer fram efter spelningar och säger att man har inspirerat dom – det är sjukt. Då kan det vara andra rappare som kommer fram till och med, det är galet.

 

 

Redaktionen | Kingsizemagazine
 

 

Ni får mycket hyllningar från fans, media och andra rappare. Är det svårt att hålla sig ödmjuk inför uppgiften när man får så mycket props?

 

Foolish: Det känns helt sjukt ändå måste jag säga. Ibland tror man inte att det är sant när kända rappare kommer fram till en och påpekar hur mycket de gillar ens grej. Sen är det ju så att de som går på hiphopspelningar och lyssnar på musiken oftast är från medelklassen. Det är nice att folk gillar våra grejer och att det kan leda till att vi kör ett gig på en penthouse suite och plötsligt är jag överklass typ. Jag har aldrig varit i en penthouse suite, vi är liksom vanliga snubbar. Det är svårt att greppa!

 

Palestine: Man vet ändå vad rappare har för liv i Sverige. Vissa kanske har det bra men det är inte ”rap life” vi snackar om direkt. Vi lever bara livet som vanligt och är oss själva vilket har gjort oss lättillgängliga för folk, det tror jag har gynnat oss.

 

Peddybear: Det bästa är att vara sig själv hela tiden och hålla fast vid det. Det påpekar också folk som tidigare bara har sett oss på YouTube, att vi är likadana i verkligheten som vi är i våra videos.

 

Palestine: Alla vi har varit kids och alla vi har haft drömmar. Men nu är vi vuxna och nu vet vi hur saker fungerar. Det har gått från en hobby till en mer seriös grej när vi har signat för ett skivbolag och så vidare. Men vi kommer fortfarande att vara oss själva och brinna för musiken.

 

Peddybear: Vi är bra på att ta ner varandra på jorden också. Om någon har betett sig som ett asshole så är vi snabba att påpeka det, haha. Vi har alltid glimten i ögat i gänget.

 

 

Nu är ni flera grupper, rappare och producenter i The Order och vissa överlappar varandra. Är det inte svårt att hålla isär all musik?

 

Peddybear: Inte för oss, vi håller isär det bra och vissa beats känns typiskt för Bob Village och andra för Ozone Fukkaz t.ex.

 

Hazardous Hab: Men som en del av producenttrion Beatslingers kan jag säga att det blir lite skitzo ibland. Till Ozone Fukkaz är det lite av en old school-vibe och soft mode. Till Sick Art är det lite mer södergrejer, lite trap music osv. Som producent känns det lite konstigt att switcha sina beats från den ena dagen till den andra, men det är också väldigt kul.

 

Palestine: Sen supportar alla varandra helt ut också. Som när någon i The Order ska spela in en video t.ex., då är alla andra där och supportar, även om vi kanske inte syns i videon.

 

Peddybear: Vi pushar varandra väldigt bra också. Vi är tävlingsinriktade, men inte som att vi vill bräcka varandra utan bara att vi vill göra det bättre än det senaste vi har gjort.

 

Hazardous Hab: Det tror jag är en viktig del av den framgång vi har haft också. Att vi hela tiden vill bli bättre, samt att vi tar till oss och uppskattar varenda positiv kommentar vi får.

 

DJ Neno: Vi har ändå en bra personlig kontakt med folk. Får man höra eller se något positivt så tar vi oss gärna tid och tacka personligen. Det är ändå pga. de människorna som vi kan göra det vi gör.

 

 

Redaktionen | Kingsizemagazine
 

 

Ni börjar bli kända runt om i landet, men visst har Ozone Fukkaz och The Order redan fått lite fame i Göteborg? Känner folk igen er på stan till och med?

 

Palestine: Absolut. Det blir mer och mer så också, framför allt efter att vi släppte vår posselåt ”Fifaan (Eydå Sfärje)” på YouTube! Det är inte heller bara hiphopkillar från förorten som kommer fram, det är väldigt blandat.

 

Hazardous Hab: Ja, till och med rockare kan komma fram till oss ute eller på stan och säga att de diggar Ozone Fukkaz till exempel, det är skitkul. Det är det som har varit målet hela tiden också, att inte rikta in sig mot en specifik målgrupp utan istället att försöka nå ut till så mycket folk som möjligt.

 

 

Hur tycker ni att hiphopscenen i Göteborg mår?

 

Palestine: Hiphop i allmänhet har ju fått en uppsving, speciellt svenskspråkig hiphop. Här har det oftast varit engelskspråkiga rappare som har kört men nu har det kommit en hel del bra rappare som kör på svenska. Men jag tror att folk i Göteborg har haft det svårt innan: ”Ska jag låta som PST/Q då? Eller Gubb?”, förstår du? Men nu vågar folk hitta och tro på sin egen grej i Göteborg.

 

 

De geografiska klyftor som tyvärr fanns i hiphopsverige förut känns ändå som historia nu. Hur bemöts ni i t.ex. Stockholm?

 

Hazardous Hab: Vi har bara fått villkorslös kärlek från Stockholm. Det geografiska hatet inom hiphopsverige känns ändå ganska förlegat, vilket är skönt.

 

 

Till exempel Ozone Fukkaz är också något som känns riktigt bra för mig och likasinnade som gillar Pharcyde, Slum Village, tidig Busta Rhymes och liknande hiphop. Man påminns om soundet man älskar, men det är ändå något nyskapande. Kan ni känna igen er i den beskrivningen?

 

Hazardous Hab: Absolut. Vi hade som mest kärlek till hiphop under just den tiden och för den hiphop som du nämner. Vi kände att det soundet saknades i svensk hiphop så vi ville ta tillbaks det, men utan att härma det som redan är gjort och hamna i någon slags ”old school-kategori”.

 

 

Jag och de andra som föredrar den typen av hiphop, från den ”gyllene eran”, klassas ofta som hiphopgubbar (vilket inte är en negativ term – enligt mig), är det också de som ni får bäst respons på för Ozone Fukkaz till exempel?

 

Peddybear: De får vi respons från, men det är långt ifrån de enda som ger respons. Det är faktiskt väldigt blandade åldrar på de som verkar gilla vår grej.

 

Palestine: Branschfolket inom hiphop just nu är oftast i den åldern du pratar om. Jag tror att det har spelat en roll till varför vi är signade, de gillar den typen av musik. Kidsen har inte vuxit upp med det soundet på samma sätt. Men det verkar som att de tar det till sig i alla fall!

 

Hazardous Hab: För dom är ju musiken ofta något nytt, men det kan vara en fördel för oss. Vi kanske introducerar dom till en musikstil som har varit främmande för dom tidigare och det är bara bra.

 

 

RZA sa nyligen att han tycker att det är fantastiskt kul att se publiken när Wu-Tang Clan uppträder, för många som kommer på spelningarna var inte ens födda när ”36 Chambers” släpptes…

 

Hazardous Hab: Precis och det är ju hur nice som helst. Det är det vi är ute efter att skapa också – tidlös musik. Det ska inte handla om att det är inne nu, om 10 år ska låtarna fortfarande vara bra och folk ska fortfarande kunna pumpa dom.

 

Palestine: Det ska inte finnas någon datumstämpel på vår musik. Det ska inte låta ”2010” eller ”2012” om det vi gör.

 

Hazardous Hab: Tio år efter att vi hörde Slum Village för första gången så lyssnade vi precis lika mycket på dom liksom… Att kunna skapa sån musik måste vara målet.

 

 

När vi pratar om Slum Village eller om produktioner av J Dilla t.ex. så är det så nära ”perfektion” i skapandet man kan komma känns det som. Ni inspireras av musiken och man hör att era låtar är väldigt välgjorda, hur mycket perfektionism finns i The Order?

 

Peddybear: När vi går in i en studio och jobbar, så går vi inte ut igen förrän vi är klara. Trots att vi har jobb att gå till så prioriterar vi alltid musiken till den graden att vi ibland kan dygna och sitta uppe hela natten med en låt till exempel. Sen får man helt enkelt gå direkt från studion till jobbet.

 

Hazardous Hab: Vi är jäkligt petiga också. Vi kan sitta med en liten detalj, kanske en snare någonstans, i flera timmar. Vi sitter tills vi är nöjda helt enkelt.

 

 

Ni pratade om hur ni har gått från att vara kids och ha detta som hobby till att nu vara signade på BABA Recordings med en lovande framtid. Hur ser ni på er framtid? Vad har ni för mål?

 

Palestine: Jag tror att, inom loppet av en kort period, kommer vi att vara på toppen. Det hoppas jag verkligen. När vi väl har nått dit så vill vi gärna försöka öppna upp för andra artister i Göteborg!

 

Hazardous Hab: Innan har det varit mycket fokus på Stockholm för musikindustrin. Man ska åka dit för att lyckas osv. Vi försöker istället att få dom att titta hitåt. Vi gör vår grej, så hoppas vi att det innebär att de får upp ögonen för oss. Det verkar ha funkat bra också för vi är den första hiphopakten från Göteborg som har signat på en major label.

 

Palestine: I alla fall den senaste tiden… Det kanske fanns någon förut, på 90-talet eller så?

 

Hazardous Hab: Ja precis. Men om vi nu lyckats, varför skulle inte andra kunna göra det?

 

Palestine: Vi åkte inte heller till Stockholm en enda gång för något möte. De kom till oss, de kom till vår studio och hängde med oss.

 

 

Det måste väl säga er ganska mycket om hur intresserade BABA Recordings var av er som crew?

 

Peddybear: Verkligen. Sen är det väl lite svårt att transportera 12 personer till Stockholm också, haha.

 

Palestine: Det fanns heller ingen plan från början. Det var jag som tog kontakt med Storken på BABA Recordings och lät honom lyssna på lite grejer. Det visade sig att han gillade det och på det spåret är det liksom. Sen har det tagit några månader för oss att faktiskt signa ett kontrakt…

 

Hazardous Hab: …jag sa att vi var perfektionister va? Haha.

 

Palestine: Haha exakt, som med låtarna. Men under tiden släppte vi The Orders possecut och vi fick 20 000 views på första dygnet, utan någon promotion och utan skivbolag.

 

Hazardous Hab: Jag tror att vi satte något slags rekord också? Flest views på ett dygn eller så?

 

Palestine: Nä, det kan väl inte stämma?

 

Peddybear: Det spelar ingen roll ändå! Det enda som spelar roll är socialt kapital!

 

 

Peddybear avslutar intervjun på ett bra sätt och hela gruppen enas i ett skratt. Man känner också hur ofta de är nära till leenden och att glädjen finns där. Det känns som att man sitter med ett tight kompisgäng, som dessutom råkar göra jäkligt bra musik. Ska jag se in i min kristallkula för The Order så ser det väldigt ljust ut. De har olika, bra kvalitéer som kompletterar varandra på ett väldigt intressant sätt och alla har sin egna unika roll i sällskapet. Det ska bli oerhört intressant att höra, se och uppleva allt nytt från detta kreativa kollektiv. Det första jag ser fram emot är att se Ozone Fukkaz live i Stockholm på 2packvällen den 13e september på Fryshuset. Get ready for The Order!

 

 

Fotograf: Sarah Graffman

 

 

Mer info om Ozone Fukkaz / The Order :

http://www.facebook.com/ozonefukkaz

http://www.theorder.se

 

 

 

 

 



Publicerat:




NULL