pusha-t-paris-S
Intervju – Pusha-T

Musikredaktör Alexander Kihlström tog sig en pratstund med The Clipse-medlemmen aktuell med G.O.O.D. Music-samling och soloalbum till hösten.

 

 

Kritiker är nyckfulla. Man kan såga saker utan större eftertanke och hylla annat bara för att alla andra gör det. Men vad många kritiker ändå har gemensamt med väldigt många fans av hiphop är att de uppskattar det Clipse har bidragit med under åren. Syskonduon beståendes av Terrence ”Pusha T” Thornton och Gene ”No Malice” Thornton, har rosat marknaden i flera år och har uppskattats för sin raka och kompromisslösa stil – direkt från Virginia i den amerikanska södern.

 

 

Duon har gått en lång väg från att träffa och samarbeta med Pharrell Williams och The Neptunes runt 1993 (och framåt), via bl.a. sitt störtsköna crew Re-Up Gang till där de är idag – mitt i ett tillfälligt uppehåll. Senast Clipse släppte ett album var 2009 och det var det tredje i ordningen: ”Til the Casket
Drops” (första skivan ”Exclusive Audio Footage” räknar jag ej med då den är klar men osläppt).

 

 

Men de har inte legat på latsidan för det, och inte heller finns det någon konflikt mellan de två bröderna. No Malice har passat på att byta namn (ett ”No” har lagts till framför ”Malice”) och skriva sina memoarer: ”Wretched, Pitiful, Poor, Blind & Naked”, som bl.a. handlar om Jesus och kristendomens stärkta roll i hans liv. Pusha T däremot har fortsatt med musiken och signade i september 2010 för Kanye Wests label GOOD Music där han förra året släppte det hyllade mixtapet ”Fear of God II: Let Us Pray”. På vägen mot målet med hans första soloskiva och en kommande samlingsplatta med GOOD Music (där låten ”Mercy” med Pusha T, Big Sean, Kanye West och 2 Chainz redan finns ute) har han också stött på lite dispyter. På låten ”Exodus 23:1” är det väldigt många som tolkar in dissar till Lil’ Wayne och Drake, men mer om det (och svaret) senare i artikeln…

 

 

Vi får möjligheten att träffa Pusha T tack vare svenska WESC och deras arrangemang med RZA och hans nya hörlurar i Paris för ett par månader sedan. Varför är just Pusha T där då? Jo, RZA ville ha en rappare som uppträdde live på den storslagna releasefesten i centrala Paris. Då var hans förstaval Pusha T – det säger en hel del om vilken respekt denna New York-födde och Virginia-uppväxta rappare har i branschen.

 

 

– Det känns så jäkla grymt att RZA bjöd med mig på detta. Jag har en stor respekt för honom som producent och artist så jag tackade ja direkt! Jag älskar också Paris och nu kan jag äntligen få vara här under ”Fashion Week”, det ska bli riktigt kul.

 

 

Har du ett stort intresse av mode?
– Det har jag verkligen, framför allt i form av streetwearkulturen. Jag har ju mitt eget märke, Play Cloths, som jag jobbar väldigt mycket med. Jag tycker ändå att mode och musik går hand i hand på ett naturligt sätt.

 

 

Du kommer från en bakgrund där man kan kalla dig för en sorts ”affärsman” men känner du dig mer som en traditionell affärsman nu?

 

– Ja, absolut. Jag har haft mitt klädesmärke i fyra år och har nu en andra butik… Vi vet hur man gör för att sköta sina affärer på ett bra sätt kan man säga.

 

 

Ditt mixtape från förra året var bra och bådade väldigt gott inför ditt första solosläpp. Först kommer väl GOOD Musics samlingsalbum ”Cruel Summer”, men när kommer soloplattan?

 

– Ja precis, vi släpper ”Cruel Summer” den 7e augusti. Men jag har en hel del material klart för min soloskiva. Jag skulle vilja påstå att 75% av skivan är klar, men sen vet man ju aldrig vad som händer så klart. Nu vill jag fixa till det allra sista och lägga till några färger till innan tavlan är klar… Till hösten förhoppningsvis!

 

 

Många undrar vad man kan vänta sig av soloskivan. Kommer det att påminna om soundet på mixtapet eller kanske t.o.m. Clipse-soundet?

 

– Om man ska jämföra med Clipse så… Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att min soloskiva påminner en del om ”Lord Willin’” (Clipse debutalbum, reds. anm.). Den är mer ”producerad”, speciellt i jämförelse med mixtapet som bara var jag med beats och rhymes i stort sett. Men när det här albumet kommer ut så får ni se. Det har olika ”färger” och olika sinnesstämningar, på olika låtar. Jag tror att folk kommer att gilla den lika mycket som jag gör!

 

 

Är din bror No Malice med på skivan? Får vi höra en Clipselåt?

 

– Inte än så länge. Men som sagt, det är 25% kvar av skivan… Vem vet…

 

 

På tal om det så måste jag ställa frågan du redan har fått en massa gånger men folk fortfarande spekulerar kring… Kommer det att komma en ny Clipseskiva och i så fall när, tror du?

 

– Vi har definitivt planer för en ny Clipseskiva. Det är inget som står i vår väg alls egentligen, det finns inga dispyter eller något sådant. Vi är bröder och vi är en rapduo. Nu har det varit lite olika grejer där Malice har släppt sin bok och jag har gjort lite sologrejer. Men Clipse är i allra högsta grad på gång! När det släpps vet jag inte, men det blir efter min soloskiva i alla fall.

 

 

Hur är det för dig hemma i Virginia annars? Kan du gå ned för gatan och fortfarande vara samma Pusha T och få samma respekt?

 

– Ja, jag tror inte att man tappar den respekten helt plötsligt. Det kommer alltid att finnas nejsägare, speciellt där jag kommer ifrån. Där vi kom ifrån så fanns det nästan inga rappare som faktiskt lyckades. Du har Clipse, Mad Skillz… och även Missy Elliott och Timbaland & Magoo om du vill ta med dom i mixen. Annars känner jag inte att det har funnits någon annan grupp än Clipse som har fått den respekten vi ändå har fått.

 

 

Känns det som att ni håller hela VA på era axlar? Är det ”tungt”?

 

– Det kan jag väl inte förneka att, visst känns det så. Men nej det är inte tungt. Vi har blivit vana vid den rollen i Virginia. Jag försöker att jämföra det med alla stora idrottare som kommer från Virginia. Jag skulle verkligen vilja nå samma framgång som idrottare som Allen Iverson och Michael Vick har nått!

 

 

Som sagt – ni har lyckats och många andra från VA har inte gjort det. Känner du av någon avundsjuka och missunnsamhet från andra rappare i hemtrakterna?

 

– Ibland märker man av avundsjuka från andra MCs från våra trakter. Sådant händer, men för mig är det ingen big deal direkt. Även om du har de där nejsägarna så är sanningen ändå sanningen. Jag kan gå överallt hemma. I Virginia finns det något som kallas ”7 cities” och jag kan hänga i alla de städerna utan problem, klippa mig på ett ställe och festa på ett annat osv.

 

 

På tal om avundsjuka så känns det som att din ”beef” med Consequence hade mycket att göra med avundsjuka från hans sida. Det är över nu men vad har du för åsikter kring det?

 

– Jag antar det… Jag vet inte. Jag tror inte att det där hade något med mig att göra personligen. Men jag har inga problem med disslåtar alls. Jag kan uppskatta en bra disslåt, om det är bra rap! Det finns många disslåtar som jag faktiskt lyssnar på fortfarande. Jag har spelat Nas ”Ether”, Jay-Zs ”Takeover”, Commons ”Bitch in yoo” och Ice Cubes ”No Vaseline”. Det är BRA låtar som jag fortfarande lyssnar på, själva dissen blir bara en del av en bra låt.

 

 

Det är också av denna anledning som Pusha T valt att ignorera Lil’ Waynes disslåt ”Ghoulish”, enligt Pusha själv i en intervju med Funkmaster Flex för några dagar sedan. Han sa först och främst att han inte dissade någon rakt ut i sin låt ”Exodus 23:1” och blev därför förvånad att han fick en disslåt som svar från Lil’ Wayne. Funkmaster Flex (och många andra) anser dock att låten var en subtil (och snygg) diss till Lil’ Wayne och Drake. Men faktum är att han inte nämner några namn och låten är fritt att tolka hur man vill, men en ”dissaktig” låt är det i alla fall. Men något svar från Pusha T på Lil’ Waynes (i min åsikt: mycket svaga) disslåt kan vi inte förvänta oss… Därför blev det intressant hur vi pratade om dissar och att svara på dom innan det drog igång på allvar med Lil’ Waynes YMCMB (”Young Money Cash Money Billionaires”) och Kanye Wests GOOD Music (”Getting Out Our Dreams”).

 

 

Har du någonsin funderat på att göra en ren disslåt à la ”Ether” eller ”Takeover” till någon?

 

– Nej, inte direkt… I dagens rap är det många som lägger smådissar och pikar till varandra på sina låtar och det är en del av artisteriet. Men jag känner inte att jag vill lägga energi på en hel sådan låt. Det skulle vara om någon la en tillräckligt bra diss mot mig och om jag kände att det var befogat med ett svar, då hade jag kunnat göra det.

 

 

Rapvärlden har ju förändrats också. Kriget mellan öst- och västkusten som resulterade i Biggie och 2pacs tragiska bortgångar, är en tid som känns ganska avlägsen nu…

 

– Det känns som att rap då, var så mycket ”big business”. Det var en större business då än vad det är idag, när det kom till artisterna. Checkarna är kanske större idag och sponsorerna tyngre, men då var rap på sin absoluta topp känner jag. Alla sålde skivor då, till och med rapparen som kanske inte var lika populär som de andra… han sålde ändå 500 000 album, förstår du? Rap var mer som wrestling på den tiden, med showmanship, som ledde till konkurrensen och alla beefs. För mig är inte rap, för sig självt, lika stort idag som det var då.

 

 

Det är svårt att jämföra olika eror kvalitetsmässigt… men tycker du att själva rapmusiken är lika bra som den var då?

 

– Nej. Det här är inte den bästa eran för hiphop, men det är inte heller den sämsta. Det finns fortfarande bra rap idag, det råder det ingen brist på. Men frågar du om rap idag är lika bra som den gyllene eran med skivor från Raekwon, Biggie, Nas, Jay-Z, Mobb Deep, Wu-Tang Clan, Black Moon, osv…? Nej, inte en chans.

 

 

Clipse kom ändå i slutfasen av den eran och ni var delaktiga i de magiska åren. Enligt mig är du fortfarande en av de bästa aktiva rapparna, är det då frustrerande att se hur kvaliteten överlag har försämrats i rap?

 

– Det är svårt att bedöma vad som är bra och dåligt, det är upp till var och en och alla rappare utgår ifrån olika förutsättningar och regler. Men jag har alltid haft lätt för att anpassa mig efter vad som gäller. Som du säger, att du tycker att jag är en bra rappare. Då antar jag att du föredrar hiphop som är ”lyric driven”? Jag förstår det men samtidigt kan jag också uppskatta rappare idag som baserar sin musik mer på stil och flow än sina texter, det finns en charm i det också.

 

 

Absolut. Men skulle du lika gärna kunna jobba med en rappare från den gyllene eran som en new school-rappare som kanske inte har lika mycket fokus på texter och budskap t.ex.?

 

– Absolut! Jag kan blanda in min stil i deras och skapa något nytt och spännande. Kolla på när Biggie gjorde låten ”Notorious Thugs” (med Bone Thugs-N-Harmony, reds. anm.), det var ingen som förväntade sig det och det blev en riktigt bra låt! När man hörde hans hårda rap med Bone Thugs flow, det blev helt sjukt bra. En av mina favoritverser från Biggie! Så jag har väl lärt mig det, att det gäller att följa med tiden och anpassa sig, utan att förändra sin egen stil för mycket. Det har jag lärt mig genom att åka runt på olika ställen och lyssna på olika sorters musik. Som med hyphyrörelsen, jag trodde aldrig att jag skulle uppskatta det men så lyssnade jag in mig och nu gillar jag det. Hänger jag i Oakland för länge så ser du mig på klubben, dansandes till hyphy. Men det är som med brorsan Malice och hans texter. Många tycker att de är introspektiva, medvetna och logiska – men få vet om att han faktiskt glider runt i bilen och lyssnar på Three 6 Mafia! Man kanske kan tro att han åker runt och lyssnar på Rakim hela tiden, men istället kan han alla texter till smutsiga södergrejer som Three 6 Mafia, haha.

 

 

Det är annars något man har märkt av på senaste år. De flesta amerikanska rappare vill utvecklas och är relativt öppna för ny rap. Men det finns också några som vägrar det nya och är ultrakonservativa. Märker du av de rapparna i branschen?

 

– Ibland stöter man på de som vägrar det nya, helt klart. Jag säger inte att alla måste gilla allting. Men om det är någon ny rappare som väldigt många verkar uppskatta så kanske det finns något i det? Man behöver inte älska musiken eller börja göra samma saker, men det kanske finns någon aspekt av nya rappares stil/rap som är värd att ta till sig och lyssna på?

 

 

Den 7e augusti kommer GOOD Musics samlingsplatta ”Cruel Summer”. Sedan är det äntligen dags för Pusha Ts första soloskiva, följt av en ny skiva med Clipse. Väldigt mycket talar för att Pusha T kommer att behålla sin plats som en av de mest intressanta och karismatiska rapparna i USA, ett bra tag framöver…

 

 

/Alexander Kihlström

Foto: WeSC



Publicerat:


Relaterat


NULL