Kingsize har träffat Göteborg-kvartetten aktuella med debutalbumet "Pug Life".

De som varit runt Gamlestadstorget i Göteborg skulle förmodligen inte beskriva det som ett ställe där inspirationen flödar. Ett gytter av industrilokaler, betongviadukter och motorvägar, spårvagnar och järnvägsräls, allt täckt av lager med brunt damm. Men om man vrider lite på huvudet och kikar över Säveån så ser man en stor, borgliknande byggnad. Där, inne i det gamla bomullsspinneriet, sitter gruppen Bob Village och skapar för fullt.

Det hela började några kilometer österut längs just Säveån, som leder rätt upp till Bob Villages hemtrakter Partille. Bob Village bildades 2009 under en session i producenten och sångaren Skykids (Mikael Sarabi) källare. Tillsammans med rapparna Nato (Renato Garrido) och Berko (Jonatan Berko) klickade det omgående. Nato berättar om första mötet gruppmedlemmarna emellan:

– Vi gjorde en låt direkt, sen spikade vi det. Sedan dess kallade vi oss Bob Village. Eller inte Bob, men en grupp iallafall.

När de sedan träffade DJ:n/producenten/rapparen Foolish (Mahan Noubarzadeh) i samband med  inspelningen av Beatslingers ”If I Die aka Göteborgslåten” visade det sig att han precis som de andra bodde i Partille. Gruppen var ett faktum. 2010 blev Bob Village en del av Göteborgskollektivet The Order och i slutet av 2011 släppte de EP:n ”Sen Till Premiären”, ett resultat av många svettiga timmar i studion. Direkt efter färdigställandet av EP:n påbörjade de arbetet på det som skulle bli debutalbumet. När Kingsize träffar Bob Village är det två dagar kvar tills debutalbumet ”Pug Life” släpps via Göteborgsbaserade Swing Kids, ett skivbolag där hela The Order-kollektivet, Parham, Vic Vem och Kapten Röd också huserar. Likt ”Sen Till Premiären” har ”Pug Life” tagit lång tid att göra. Pusslandet med jobb, studier och vardagsliv har varit svårt, men alla medlemmar är överens om att gruppen har utvecklats mycket genom processen.

Berko: Vi har jobbat arslet av oss – balanserat plugg och jobb och få ihop schemat. Samtidigt har vi under de två åren inte haft en färdig bild av hur albumet skulle låta. Under den tiden har vi också byggt upp soundet, vilket har varit en del av kriget. Det har varit mycket.

Skykid: En resa.

Foolish: Men nu jävlar.

Berko: Ja, det känns fett. Jag kan vakna upp på morgonen och känna att det är så fett att vi har ett album. Vi ska släppa ett album. Det är inte så många som kan säga det när de stämplar ut. Sen om folk diggar det så är det ju en monsterbonus. Självklart är det ambitionen, men bara själva grejen att vi har ett album, det är så fett att vi har lyckats få ihop det till slut.

Nato: Vi har suttit på den här skiten länge också, två år. Det är mycket som har försvunnit under tiden. Det ska bli skönt att gå vidare och börja på något nytt.

Foolish: Det är skönt att få den släppt. Som Renato säger, vi har slängt mycket. Men de låtarna som är med på albumet levererar än, trots att de gjordes för ett tag sen. Det beskriver soundet ganska mycket. Vi strävar efter någonting som ska hålla i längden.

Berko: Man har ju tröttnat på de låtarna stundtals. Men när man plockat fram de igen och lyssnat på dem så har man fått den här goa känslan som man fick när man precis gjort färdigt den. För mig är det gediget – en låt som du kan lyssna sönder, sen plocka fram några månader senare och så är den fet igen. Och det är väl den känslan vi försökt bygga med alla låtar som vi har sparat.

Medlemmarna beskriver skillnaderna från ”Sen Till Premiären” som stora. Även om värderingarna kring musiken är desamma, har gruppen utvecklat både produktion och rap. Men framförallt är det helhetssoundet som har satt sig. Foolish liknar det med att gruppen gått igenom en en musikalisk pubertet.

Foolish: Lyssna på ”Sen Till Premiären” och sen på albumet. Det är fortfarande Bob, vi har bara blivit bättre på att packetera det.

Berko: Rent konceptmässigt är det en annan grej. Albumet har mer av en röd tråd än EP:n. ”Pug Life” har en röd tråd mellan alla låtarna.

Skykid: Rent musikaliskt så hade vi ju ingen uppfattning om vad vi ville göra från början. Vi har testat lite olika stilar för att komma fram till det här soundet. I början var det bara att alla ville göra musik – inte att vi just ville göra den musiken.

Foolish: Ju mer vi har jobbat, desto mer har Renato fått mer karaktär, Berko har fått mer karaktär. Mikael har gått från Beatslingers-soundet till ett Bob-sound. Vi har alla hittat oss själva som artister vilket gör att det rullar på på ett annat sätt. Det är också tack vare alla influenser vi har kring oss. I The Order är vi ett jävligt gött gäng på tio pers som bollar grejer med varann.

bobvillage2-580x351

Hårt jobb och att slå i underläge är två teman som sticker ut på ”Pug Life”. Resultatet är ett hungrigt album där underdog-känslan är stor. Foolish beskriver rollen som underdog som ett sätt att slippa förväntningarna och få göra precis vad man känner för. Samtidigt menar han också att Göteborg är en stad som inte haft särskilt mycket rampljus på sig. Berko flikar in att staden alltid varit en underdog gentemot Stockholm.

Foolish:  Det är därför skivan heter ”Pug Life”. Pugs är ju små hundar som alltid skäller och väsnas, även om de inte är störst. De vill att man ska räkna med dem.

Berko: Kolla på en pug. De är små, inte så märkvärdiga, de kan knappt andas och är rädda för höjder. Man kan se liten och oduglig ut, men det finns jävligt mycket där bakom. Sen är det ju så med underdog-grejen, vi försöker ju göra någonting nytt. Och jag tycker inte att vi faller in i traditionell svensk hiphop. Vi varken snackar eller låter, rent beatmässigt, som något annat. Då blir man ju såklart en underdog.

Skykid: Vi är ju också underdogs på det sättet att vi inte kör på ”shock value”, vi försöker bara lägga all kärlek i vår musik. Det är det vi snackar om i ”Pug Life”. Vi krigar och det är bara tid och träning.

Berko: Inga gimmicks, utan full fokus på musiken.

Skykid tar upp ett exempel från låter ”Leker Bre” där Berko rappar: ”vi skaffar skills, ni skaffar grills” som ett exempel på vad de menar. Han menar också att det är en känga till ett beteende i musikbranschen. Berko fyller i:

– Vi är bara oss själva. Vi gör musiken för musikens skull och det känns som om det är många artister som inte gör det. De snackar om det som är hype och gör låtar på beatsen som är hype. Följer trender. Och vi vill inte följa trender. Vi ser oss inte som trendsättare heller, utan vi vill bara göra fet musik och hoppas på att folk vill joina oss i det.

Ni säger att musiken ska vara gedigen och hållbar, men vad är det mer som gör Bob Village till Bob Village?

Berko: Vi har aldrig fokuserat på gimmicks, image eller hur vi vill att folk ska uppfatta oss. Vi har bara gjort musiken för musikens skull. Det är svårt att säga vad som gör Bob Village till Bob Village, utöver musiken. Vi är fyra vanliga dudes.

Foolish: Palestine (Ledr P i The Order) säger alltid det, ”ni är regular ass dudes! Ni är bara vanliga dudes som gör fet musik”.

Skykid: När du frågar ”Vad är Bob Village?” är det svårt för oss att svara på det. Det är upp till andra att tolka, på gott och ont. Men det som vi har gjort – jag har aldrig hört något liknande i svensk hiphop.

En SJ-skylt märkt med destinationen ”Göteborg” hänger i studion. Det är tydligt att Bob Village är stolta över sin hemstad, men de är också lite bekymrade över hiphopscenen, vilket kommer fram när Skykid diskuterar om fördelarna med att hålla allt från produktion, refräng till rap inom gruppen.

Skykid: Det var på ett sätt så vi började göra egen musik. När Beatslingers bara gjorde beats i början var folk så sega med att lägga något på beatet. ”Fan vad fett beat”, sa de och sen var det aldrig någon som gjorde något på det. ”fuck it, ska vi göra det själva bara?”. Så tog vi ett beat, Berko och Nato la något på det och så kunde vi hålla det in house. Nato och Foolish har filmat och klippt videos, vi har mixat allt själva. Allt är in house. I Göteborg finns det en tendens till lathet. Det finns ingen törst, ingen motivation, ingen förebild. Medina är de enda som kommit långt, och det gör ”Miss Decibel”. Inte för att det är dåligt, men det är något helt annat.

Berko: De har ju sin helt egna grej. De har verkligen lyckats.

Foolish: Jämfört med Stockholm så är det så få som håller på med hiphop. De som är hypade, de kommer oftast från andra städer och de är de som spelar på klubbarna…. Och det förstår man ju, när folk inte släpper grejer som är igenkännbart. Men det håller på att ändras nu – Vic, Parham, det är vi, hela The Order-klicken, Smokey Rox, det är många som är på uppgång och jag hoppas att det håller i sig. Vem vet, om fem år kanske vi inte kommer hålla på med musik längre, men jag vill kunna kolla tillbaks då och säga: ”all right, de här kidsen följer våran skola.” Man vill att det ska hålla, både soundmässigt och vilka visioner man har rent musikaliskt.

Vad är framtidsplanerna för Bob Village? Blir det någon turné i sommar?

Nato: Förhoppningsvis blir det mer spelningar nu när vi släppt. Det är ju inte så många som vill boka någon de inte ens har hört om.

Berko: Vi har ju inte spelat överdrivet mycket som Bob Village. Med The Order har vi ett ganska tungt CV, vi har ju gjort svinmånga spelningar överallt. Nu ska vi sätta igång och giga mer som Bob Village. Då får man ju ta det lite från början igen.

Berko: Vi är i den fasen igen när man ska komma på vad nästa steg är. Vi har ett par skisser och några beats som vi har filat på. Men allt handlar om att hitta vilken väg man ska ta.

När vi avslutat intervjun sätter gruppen direkt igång med att arbeta. Inom kort är det releasefest och setlistan för spelningen måste fixas. Nato klickar igång instrumentalen till Joey Bada$$ ”Survival Tactics” och Berko börjar rappa en vers från ”Lev Väl”, ett av spåren från ”Pug Life”. De andra i gruppen nickar, beatet passar perfekt. Diskussionen går fram och tillbaka om vilka låtar som ska vara med. Samma noggrannhet som präglar ”Pug Life” visar sig också när de sitter och planerar. Allt från små detaljer om hur de ska checka micken efter introt till när i setet de ska lägga in ”Tössti”, deras största hit.  Men de får jobba snabbt, Berko ska till jobbet om några timmar. Inte ens efter att man släppt sitt första album kan man slappna av. Men det gör inget – Bob Village lämnar ingenting halvfärdigt och är redo att kämpa hårt för att höras.

Intervju och foto av Niklas Thander

bobvillage3-580x370

Fotnot: Bob Villages debutalbum ”Pug Life” släpptes i fredags och du kan läsa Kingsize recension av skivan här: https://www.kingsizemag.se/recensioner/recension-bob-village-pug-life-album/.

Bob Village har releasefest på Pustervik i Göteborg 30 maj.